Επιστολή των Πειραματικών Σχολείων του Πανεπιστημίου Αθηνών στην Υπουργό Παιδείας

Αξιότιμη Υπουργέ Παιδείας και Θρησκευμάτων, αξιότιμη κυρία Κεραμέως,

Αξιότιμη Υφυπουργέ κυρία Ζαχαράκη,

Αξιότιμοι κ.κ. βουλευτές της επιτροπής μορφωτικών υποθέσεων,

Είμαστε γονείς μαθητών που φοιτούν στα Πειραματικά Δημοτικά Σχολεία του Πανεπιστημίου Αθηνών (Μαράσλειο) και με την παρούσα θα θέλαμε να σας επιστήσουμε την προσοχή στο γεγονός ότι με το σχέδιο νόμου «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» καταργείται dejureη δυνατότητα των παιδιών μας να ασκήσουν το μέχρι σήμερα υφιστάμενο δικαίωμά τους  να συνεχίσουν την σχολική τους ζωή σε πειραματικό σχολείο (σήμερα στο 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθηνών στην Πλάκα και στη συνέχεια στο 1ο Πειραματικό ΓΕ.Λ. Αθηνών – Γεννάδειο) διά του θεσμού της διασύνδεσης.Και τούτο διότι  με το παρόν νομοσχέδιο το 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθηνών και το  1ο Πειραματικό ΓΕ.Λ. Αθηνών – Γεννάδειο γίνονται Πρότυπα Σχολεία, με όλες τις συνεπακόλουθες συνέπειες της ως μεταβολής αυτής.

Για τα παιδιά μας προσπαθούμε να δείχνουμε την μέγιστη δυνατή επιμέλεια και γι’αυτό επιλέξαμε να φοιτήσουν στα Πειραματικά Δημοτικά Σχολεία του Πανεπιστημίου Αθηνών (Μαράσλειο). Πειραματικά σχολεία, τα οποία είναι εγνωσμένης φήμης και που θα παρείχαν στα παιδιά μας ένα υψηλό επίπεδο σπουδών όχι μόνο σε ενεστώτα χρόνο αλλά και στο μέλλον διά του θεσμού της διασύνδεσης του σχολείου με το πειραματικό γυμνάσιο και αυτό με τη σειρά του με πειραματικό λύκειο (1ο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθηνών και 1ο Πειραματικό Λύκειο, αντίστοιχα) .

Με μεγάλη μας λύπη πληροφορηθήκαμε τα σχέδια του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για την κατάργηση του θεσμού της διασύνδεσης,και μάλιστα αιφνιδιαστικά, αφού στη διαβούλευση του παρόντος νομοσχεδίου τον Απρίλιο 2020 προβλεπόταν η απρόσκοπτη συνέχιση της διασύνδεσης των Πειραματικών Δημοτικών Σχολείων του Πανεπιστημίου Αθηνών (Μαράσλειο) με το1ο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθηνών και στη συνέχεια με το 1ο Πειραματικό Λύκειο Αθηνών,ενώ επανέρχεται ή συνεχίζει να υφίσταται η διασύνδεση στα υπόλοιπα Πειραματικά Σχολεία της χώρας. Εξέλιξη, η οποία, όπως είναι κατανοητό, επηρεάζει άμεσα την ακαδημαϊκή εξέλιξη των παιδιών μας επί τα χείρω.

Σημειωτέον ότι άπαντες οι υπογράφοντες την παρούσα είμαστε γονείς που κάναμε μία συνειδητή επιλογή. Το δικαίωμα της διασύνδεσης κρίθηκε υπέρτερο του γεγονότος ότι μικρά παιδιά θα υφίσταντο την ταλαιπωρία να πάνε σε ένα δημοτικό σχολείο διασποράς με απώτερο σκοπό την φοίτησή τους σε ένα πειραματικό σχολείο στα κρίσιμα χρόνια του γυμνασίου και του λυκείου. Προκρίναμε μία σχετική ταλαιπωρία για μας και τα παιδιά μας προκειμένου αυτά να έχουν μία δυνατότητα καλύτερης εκπαίδευσης για την πρωτοβάθμια βαθμίδα αρχικά και τη δευτεροβάθμια στη συνέχεια μέσω του δικαιώματος της διασύνδεσης.

Την αξία του θεσμού της διασύνδεσης η κυρία Υπουργός την γνωρίζει πολύ καλά καθώς τόσο στην αιτιολογική έκθεση του ν. 4327/2015 είχε γίνει σχετική μνεία κατόπιν δικής της εισήγησης («στόχος της διασύνδεσης των Πειραματικών Σχολείων είναι η διασφάλιση της συνέχισης της ακαδημαϊκής πορείας των μαθητών αυτών χωρίς να διασκορπίζονται σε πολλές σχολικές μονάδες, αλλά και η δυνατότητα να αναπτύξουν παράλληλες διδακτικές προσεγγίσεις σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα, επιτελώντας με τον τρόπο αυτόν καλύτερα τον ρόλο τους») όσο και στην αιτιολογική έκθεση του παρόντος νομοσχεδίου υπάρχει επαρκής τεκμηρίωση της χρησιμότητάς της («η δυνατότητα διασύνδεσης των Πειραματικών Σχολείων από το Νηπιαγωγείο έως το Λύκειο επιτρέπει την, σε βάθος χρόνου, παρακολούθηση και εξαγωγή συμπερασμάτων ως προς την επίτευξη των ιδιαίτερων στόχων των ΠΕΙ.Σ. και, ιδίως, ως προς την επενέργεια του πειραματισμού και της καινοτομίας στην εξέλιξη τυχαίου δείγματος μαθητών στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης»). Πέραν των ως άνω προφανών θέσεων του νομοθέτη υπέρ της διασύνδεσης, να πούμε ότι και εμείς, ως γονείς, νιώθουμε μεγαλύτερη ασφάλεια στην μαθησιακή και ακαδημαϊκή διαδικασία των πειραματικών σχολείων και δη όπως η συνέχειά της στον χρόνο διασφαλίζεται διά του θεσμού της διασύνδεσης.

Επί του πρακτέου,ζητάμε να διατηρηθεί ως έχει ο θεσμός της διασύνδεσης σήμερα με το 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθηνών και στη συνέχεια με το 1ο Πειραματικό ΓΕ.Λ. Αθηνών – Γεννάδειο).

 

Αν αυτό κριθεί απολύτως αδύνατο, ζητάμε μεταβατικές διατάξεις για τα παιδιά που είχαν εισαχθεί στο σχολείο με το άρθρο 11 του ν. 4237/2015. Δηλαδή ζητάμε νομοθετική πρόβλεψη η οποία θα παράσχει στα παιδιά μας τα δικαιώματα τα οποία τους παρείχε ο προς κατάργηση νόμος και δεν θα καθιστά δυσχερέστερη την θέση των παιδιών μας με τον νέο νόμο. Άπαντα τα παιδιά που τώρα φοιτούν από την Β’ τάξη του δημοτικού έως και την Στ’ τάξη του δημοτικού σχολείου είχαν προσδοκία δικαιώματος με βάση το ισχύον κατά τον χρόνο εισαγωγής τους δίκαιο. Από αυτά μόνο τα παιδιά που φοιτούν σήμερα στην Στ’ φαίνεται να δικαιώνονται καθώς στο παρόν νομοσχέδιο προβλέπονται μεταβατικές διατάξεις εισαγωγής στο 1ο Γυμνάσιο Αθηνών μόνο για τους μαθητές που φοιτούν σήμερα στην ΣΤ’ τάξη. Συμφωνούμε ομόφωνα με τη μεταβατική αυτή διάταξη και αιτούμαστε την ίση μεταχείριση όλων των μαθητών που έχουν θεμελιωμένο το σχετικό δικαίωμα.

 Η πιθανότητα νέας κλήρωσης ή εξετάσεων για τους μαθητές για την μετάβαση από το δημοτικό στο γυμνάσιο, πέραν του ότι και λόγω της υγειονομικής κρίσης του COVID19– για την οποία το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο προβλέπει μέτρα στήριξης της οικονομίας τουλάχιστον για τα επόμενα 4 χρόνια -εγείρει διάφορα ζητήματα, είναι δε αντίθετη με το πνεύμα και το γράμμα του νόμου που ίσχυε όταν τα παιδιά μας εισήλθαν στο δημοτικό αυτό σχολείο (βλ. αρ. 44 ν. 3966/2011 όπως ισχύει: («σε κάθε περίπτωση η κλήρωση των μαθητών και μαθητριών αφορά στην εισαγωγική σχολική τάξη και μόνο, ενώ για τη μετάβαση από το σχολείο της μίας βαθμίδας στο σχολείο της επόμενης βαθμίδας εκπαίδευσης με το οποίο συνδέεται, εφόσον αυτό υπάρχει, δεν διενεργείται επιπλέον κλήρωση. Διαδικασίες κλήρωσης μαθητών και μαθητριών διενεργούνται μετά την εισαγωγική σχολική τάξη μόνο για τη συμπλήρωση τυχόν κενών θέσεων που προκύψουν στην επόμενη τάξη της ίδιας ή της επόμενης βαθμίδας,στην περίπτωση που το σχολείο είναι συνδεδεμένο με σχολείο επόμενης βαθμίδας»).

Η κατάργηση της διασύνδεσης είναι πλέον ή βέβαιον ότι θα επηρεάσει τα παιδιά ψυχολογικά. Περαιτέρω εξετάσεις ή κληρώσεις, προκειμένου να συνεχίσουν στις επόμενες εκπαιδευτικές βαθμίδες, είναι δεδομένο ότι θα έχουν αρνητικό αντίκτυπο στον ψυχισμό τους καθώς θα κλονίσει τόσο την πεποίθηση του σταθερού κοινωνικού κύκλου τους όσο και θα θέσει εν αμφιβόλω την ακαδημαϊκή τους εξέλιξη.

 Κατόπιν των ανωτέρω αιτούμαστε όπως:

Να διατηρηθεί η διασύνδεση.

Αν αυτό δεν είναι εφικτό καθολικά ας εξασφαλιστούν σχετικές μεταβατικές διατάξεις τουλάχιστον για τα παιδιά που τώρα φοιτούν από την Β’ τάξη του δημοτικού έως και την Στ΄(και όχι μόνο για αυτά που φοιτούν στην Στ΄). Ακόμα και αν καταργηθεί η πλειοψηφία των πειραματικών σχολείων ένα υβριδικό σύστημα διασύνδεσης πειραματικού-προτύπου είναι εφικτό, καθώς κατανοούμε ότι η διασύνδεση των Πειραματικών Δημοτικών Σχολείων του Πανεπιστημίου Αθηνών (Μαράσλειο) και 1ου Γυμνασίου Αθηνών δεν είναι απαραίτητο να είναι μονόδρομος (είναι γνωστό ότι η εγγύτητα με τα Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Αθηνών – Γυμνάσιο ή με το 2o Πειραματικό Γυμνάσιο Αθήνας θα μπορούσε να παράσχει μια ικανοποιητικότατη εναλλακτική λύση).

 Το γεγονός ότι ολόκληρη η Αττική θα απομείνει με ένα (1) Πειραματικό Σχολείο είναι πέρα από το δικό μας πεδίο κατανόησης μιας και γνωρίζουμε άμεσα την ποιότητα και χρησιμότητα αυτών των σχολείων.

Επισημαίνουμε ότι το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει αποφανθεί για τον θεσμό της διασύνδεσης λέγοντας ότι η «διασύνδεση των Μαρασλείων Δημοτικών Σχολείων με το Α΄ Πειραματικό Γυμνάσιο υπηρετεί τον γενικότερο σκοπό δημοσίου συμφέροντος του νόμου […]»και «την ανάγκη της επιστήμης να εξάγει επιστημονικά συμπεράσματα σε βάθος χρόνου»[2005/2018 ΣΤΕ/Γ’ Τμήμα (nomos 748398)].

Δεν έχουμε σκοπό ούτε να κάνουμε επίκληση σε ζητήματα συναισθημάτων τα οποία εύκολα μπορεί να κατανοήσει ο καθένας (από την οικονομική κρίση που γεννά ο COVID19 και το αίσθημα συνέχειας και ασφάλειας που παρέχει η διασύνδεση στο γεγονός ότι τα παιδιά θα πρέπει να υποστούν αλλαγές στους ακαδημαϊκούς τους σχεδιασμούς).

Ως γονείς και κηδεμόνες ο ρόλος μας δεν είναι να κάνουμε υποδείξεις στην νομοθετική εξουσία για το πώς θα ασκήσει τα καθήκοντά της. Οφείλουμε όμως να διαφυλάξουμε τα γεγενημένα δικαιώματα των παιδιών μας υποδεικνύοντας τυχόν αβλεψίες ή λάθη.

Δικαιώματα τα οποία βλάπτονται εν προκειμένω καθώς πλήττεται τόσο η αρχή της αναλογικότητας (είναι πασιφανώς δυσανάλογη η ζημία την οποία υφίστανται τα παιδιά μας στα πλαίσια των εκπαιδευτικών ανασχεδιασμών) όσο και η αρχή της συνέχειας της δημόσιας διοίκησης (δεν γίνεται να βλάπτονται ώριμα δικαιώματα και μάλιστα παιδιών λόγω ανασχεδιασμών στην εκπαιδευτική πολιτική). Γνωρίζουμε όμως, έχοντας εμπιστοσύνη στην ελληνική πολιτεία, ότι δεν υπάρχει σκοπός να τρωθεί η δικαιολογημένη εμπιστοσύνη του πολίτη στην διοίκηση.

Κλείνοντας, υπογραμμίζουμε ότι έχουμε εμπιστοσύνη στο Υπουργείο ότι κατανοεί το δίκιο του αιτήματός μας και ότι στα πλαίσια μιας πραγματικής δημόσιας διαβούλευσης θα μεριμνήσει για την εξεύρεση μιας κοινώς αποδεκτής, κατά τα ανωτέρω, λύσης.

Εμπιστευόμαστε το σύνολο των αξιότιμων κ.κ. βουλευτών της διαρκούς επιτροπής μορφωτικών υποθέσεων ότι, ανεξαρτήτως πολιτικού κόμματος, ομόφωνα αναγνωρίζουν τα νόμιμα κατοχυρωμένα δικαιώματα των μαθητών και θα φροντίσουν να βρεθεί η καλύτερη δυνατή λύση μέσα στα πλαίσια του νόμου.

Εμπιστευόμαστε την πολιτεία και τους θεσμούς της και φρονούμε ότι στέκονται με προσοχή απέναντι στο δίκαιο αίτημα για δικαίωση των μαθητών των Πειραματικών Δημοτικών Σχολείων του Πανεπιστημίου Αθηνών (Μαράσλειο) και των οικογενειών αυτών.

Ζητάμε μόνο τα νόμιμα με βάση τις κείμενες διατάξεις και βασικές αρχές του συνταγματικού και διοικητικού δικαίου.

 

Οι Υπογράφοντες

ΑΑ

Ονοματεπώνυμο γονέα

Τάξη μαθητή

Διεύθυνση

111 υπογραφές γονέων μαθητών

 

Δείτε επίσης

Τελευταία Άρθρα

Τα πιο Δημοφιλή