Επιδεινώνονται οι μακροοικονομικοί δείκτες της ελληνικής οικονομίας

Πιο συγκεκριμένα: 1) Στο δελτίο τύπου της 13ης Νοεμβρίου 2015, η ΕΛΣΤΑΤ υποστήριζε ότι την περίοδο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου (γ’ τρίμηνο) 2014/2015 το πραγματικό ΑΕΠ (Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν) μειώθηκε -0,4%. Με το δελτίο τύπου της 27ης Νοεμβρίου 2015, η ΕΛΣΤΑΤ αναθεωρεί προς το δυσμενέστερο τους υπολογισμούς της, αναφέροντας ότι την περίοδο γ’ τρίμηνο 2014/2015 τελικά το πραγματικό ΑΕΠ ελαττώθηκε -1,1% και όχι -0,4% που ήταν η αρχική της εκτίμηση. 2) Στο δελτίο τύπου της 13ης Νοεμβρίου 2015, η ΕΛΣΤΑΤ μας πληροφορούσε ότι το εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2014/2015, ο ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας βάσει της ποσοστιαίας μεταβολής του πραγματικού ΑΕΠ, ήταν θετικός της τάξης του +0,4%. Αντίθετα, με το δελτίο τύπου της 27ης Νοεμβρίου, ο αρχικ’ος υπολογισμός αναθεωρείται και οι νέες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για μηδενικό ρυθμό ανάπτυξης (0%) κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2014/2015. Και 3) Με γνώμονα τα στοιχεία της 27ης Νοεμβρίου 2015 και λαμβάνοντας υπόψη την τάση του απόλυτου ύψους του ΑΕΠ κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2014/2015, προκύπτει ότι το ΑΕΠ σε τρέχουσες τιμές από 177,1 δις ευρώ (€) το 2014 εκτιμάται ότι θα πέσει στα 174,5 δις € το 2015.
Από τεχνοκρατικής άποψης, οι ανωτέρω στατιστικές διαπιστώσεις είναι ουσιώδεις, καθότι προκαλούν ρήγματα στην αξιοπιστία του κρατικού προϋπολογισμού που πριν μερικές μέρες κατατέθηκε στη Βουλή των Ελλήνων. Στον ΓΚΠ του 2016, οι συντάκτες της Εισηγητικής Έκθεσης αναφέρουν ότι την περίοδο 2015-2016 το ΑΕΠ σε τρέχουσες τιμές από 175,7 θα μειωθεί σε 174,4 δις €. Λαμβάνοντας υπόψη την τάση του ΑΕΠ κατά το εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2015, συνάγεται ότι οι κυβερνητικοί υπολογισμοί ως προς την πορεία του ΑΕΠ τα έτη 2015 και 2016 καθίστανται πλέον αναξιόπιστοι. Στο σημείο αυτό θα μπορούσαμε να παραθέσουμε πολλά παραδείγματα για την ενίσχυση της ορθότητας της στατιστικής μας συμπερασματολογίας. Το ακόλουθο παράδειγμα είναι ενδεικτικό.
Στον πίνακα 4,1 της Εισηγητικής Έκθεσης του ΓΚΠ, επισημαίνεται ότι την περίοδο 2015-2016 το χρέος της κεντρικής κυβέρνησης ως ποσοστό του ΑΕΠ από 185,9% θα αυξηθεί σε 193,5%. Αν όμως το ΑΕΠ σε τρέχουσες τιμές τα έτη 2015 και 2016 διαμορφωθεί αντίστοιχα σε 174,5 και 173,1 δις ευρώ, τότε την περίοδο 2015-2016 ο λόγος χρέος κεντρικής κυβέρνησης προς ΑΕΠ από 187,1% θα αυξηθεί σε 195%. Στο ενδεχόμενο αυτό, που προβάλει ως το πλέον πιθανό, το κυβερνητικό οικονομικό επιτελείο και το κουαρτέτο (πρώην τρόικα), αντιλαμβάνονται ότι ο ΓΚΠ του 2016 που στις 20 Νοεμβρίου 2015 κατατέθηκε στη Βουλή θα πρέπει άμεσα να αναθεωρηθεί. Ίσως ορισμένοι αναγνώστες της παρούσας στήλης κουράστηκαν από την παράθεση των ανωτέρω στατιστικών παρατηρήσεων. Ωστόσο, πρωταρχική επιδίωξη του υποφαινομένου, είναι μέσα από την τεκμηριωμένη και αμερόληπτη στατιστική ανάλυση, να συνάγονται τα πιο αξιόπιστα και αντικειμενικά συμπεράσματα, που θα είναι χρήσιμα στους ασκούντες την κυβερνητική οικονομική πολιτική.

Δείτε επίσης

Τελευταία Άρθρα

Τα πιο Δημοφιλή