Επενδυτικός Κατήφορος

 

Η κεντρικη επιδίωξη του οποιουδήποτε αναπτυξιακού νόμου και ανεξάρτητα της χώρας που υιοθετείται, είναι η ενίσχυση της αναπτυξιακής διαδικασίας κυρίως μέσω της προσέλκυσης ξένων επενδυτικών κεφαλαίων. Εδώ και σαράντα χρόνια, οι αναπτυξιακοί νόμοι υποτίθεται ότι αποτελούν εργαλείο στα χέρια των εκάστοτε κυβερνήσεων, ώστε μέσα από την παροχή αποτελεσματικών κινήτρων, να κεντρίσουν το ενδιαφέρον σε εγχώριους και ξένους επιχειρηματίες να επενδύσουν τα κεφάλαιά τους στην Ελλάδα. Με το ζωτικής σημασίας θέμα των αναπτυξιακών νόμων έχουν ασχοληθεί αξιόλογοι έλληνες ερευνητές, συγκλίνοντας στην διαπίστωση ότι ο θεσμός των αναπτυξιακών νόμων συνιστά χρήσιμο εργαλείο στην άσκηση της αναπτυξιακής πολιτικής. Αν και σε άλλες χώρες σαν την Ιρλανδία, τη Νότια Κορέα, την Κίνα, κ.ά., οι αναπτυξιακοί νόμοι συνέβαλαν ουσιαστικά στην εισροή ξένων κεφαλαίων για άμεσες επενδύσεις, απεναντίας στην Ελλάδα ο θεσμός των αναπτυξιακών νόμων απέτυχε και εμμέσως λειτούργησαν ως φυτώρια διαφθοράς και μέσον γρήγορου πλουτισμού των καρεκλοκένταυρων της κρατικής-τραπεζικής εξουσίας.

Στα πλαίσια των εκάστοτε αναπτυξιακών νόμων, συνήθως η έγκριση της επενδυτικής πρότασης γίνεται με το γνωστό ρουσφέτι. Δηλαδή, υποψήφιοι επενδυτές έχοντας πολιτικές πλάτες και προβαίνοντας στην υπερτιμολόγηση της επενδυτικής δαπάνης, όχι μόνο δεν βάζουν μια δραχμή από την τσέπη τους, αλλά απεναντίας γεμίζουν τους τραπεζικούς τους λογαριασμούς με χρήμα από την επιχορήγηση του κρατικού κορβανά και τα χορηγηθέντα δάνεια των τραπεζών. Η μέθοδος πασίγνωστη στους αετονύχηδες των υπουργικών γραφείων. Έστω ότι η πραγματική επενδυτική δαπάνη εκτιμάται σε 100 εκατ. € και η ίδια συμμετοχή του υποψήφιου επενδυτή είναι 20 εκατ. €. Αν με ρουσφετολογικές διαδικασίες εγκριθεί επενδυτική δαπάνη 150 αντί 100 εκατ. €, προκύπτει ότι ο υποψήφιος επενδυτής αντί να βάλει ίδια συμμετοχή 30 εκατ. € (150×20%=30) θα τσεπώσει ανετότατα 20 εκατ. € (50-30=20). Η λοβιτούρα βασίζεται στην υπερτιμολόγηση των 50 εκατ. €. Η πιάτσα βοά. Υπάρχουν μερικά γραφεία επώνυμων κρατικοδίαιτων επιχειρηματιών, που σαν αίλουροι περνούν από τα γραφειοκρατικά γρανάζια όποια επένδυση θέλουν και με όση δόση υπερτιμολόγησης επιθυμεί ο υποψήφιος επενδυτής. Η μίζα τα ρυθμίζει όλα.

Οι υπερτιμολογήσεις ήταν και βέβαια εξακολουθούν να είναι το προσφιλές σπορ των αρπακτικών. Στους διαδρόμους των υπουργείων και των διαφόρων φορέων που εμπλέκονται στο κύκλωμα των αναπτυξιακών νόμων, οι μίζες και τα λαδώματα δίνουν και παίρνουν. Καμία επενδυτική δαπάνη δεν εγκρίνεται χωρίς γρασάρισμα. Ξεχάσαμε το καλύτερο. Τις επενδύσεις φαντάσματα. Με άξονα τους εκάστοτε επενδυτικούς νόμους στήθηκαν εικονικές εταιρίες, που οι υποψήφιοι επενδυτές έβαζαν στο παντελόνι όλο το ποσό της υπερτιμολογημένης επένδυσης, που ήταν όμως επένδυση  φάντασμα γιατί έμεινε στα χαρτιά και ουδέποτε πραγματοποιήθηκε. Στις διάφορες βιομηχανικές ζώνες της χώρας υπάρχουν πολλά κουφάρια τσιμεντένιων κτηρίων, που οι γυμνές κολόνες τους θυμίζουν σήμερα τις επενδύσεις φαντάσματα, που οι αετονύχηδες των αρμόδιων υπουργείων και των τραπεζών μαζί με λαμόγια επενδυτές, έφαγαν εκατοντάδες εκατ. ευρώ από το πάρτι των αναπτυξιακών νόμων.

Η κυβέρνηση και τα μέλη του κυβερνητικού οικονομικού επιτελείου πιστεύουν ότι ο νέος αναπτυξιακός νόμος 4399/2016, θα συμβάλλει άμεσα στην αύξηση των ιδιωτικών επενδύσεων και άρα στην ώθησή της εθνικής μας οικονομίας σε αναπτυξιακή τροχιά. Η πραγματικότητα των αριθμών είναι σκληρή και αδιαμφισβήτητη. Την περίοδο 2007-2016, οι Ακαθάριστες Επενδύσεις Παγίου Κεφαλαίου (ΑΕΠΚ-σταθερές τιμές προηγούμενου έτους)  από 61,9 δις ευρώ (€) ή 27,5% του ΑΕΠ (Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν) συρρικνώθηκαν στα 18,5 δις € ή 10,5% του ΑΕΠ της ελληνικής οικονομίας. Η πρωτοφανής για τα ελληνικά και τα διεθνή δεδομένα καθίζηση των ΑΕΠΚ, υποδηλώνει την τρομακτική ελάττωση της  επενδυτικής δαπάνης σε υλικό (πάγιο) κεφάλαιο, όπως δαπάνες σε κατοικίες, κτίρια, μηχανολογικό εξοπλισμό, έργα υποδομής, κ.ά. Πέραν πάσης αμφιβολίας η μείωση των ΑΕΠΚ είναι δραματική και καθρεφτίζει τον κατήφορο της εθνικής οικονομίας κατά την περίοδο 2007-2016. Κατήφορος που ουδείς θα μπορούσε να προβλέψει πότε θα ανακοπεί και κάτω υπό ποιες προϋποθέσεις η οικονομία του τόπου θα πέρναγε στη φάση της ανάκαμψης. Αισιοδοξούμε ο νέος αναπτυξιακός νόμος να συντελέσει στην ανακοπή του επενδυτικού κατήφορου της εθνικής μας οικονομίας.

 

 

 

 

 

Δείτε επίσης

Τελευταία Άρθρα

Τα πιο Δημοφιλή