«Έκρηξη» επενδύσεων στην Ελλάδα βλέπει η Κομισιόν, το 2018!

Κομισιόν: Ανάπτυξη στην Ελλάδα, 1,6% το 2017 και 2,5% το 2018
Μεγάλη αύξηση των επενδύσεων και ισχυρή ανάπτυξη στην ελληνική Οικονομία το 2017, σύμφωνα με τις φθινοπωρινές εκτιμήσεις της Κομισιόν. Η επιτροπή μείωσε τις εκτιμήσεις της για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας για ανάπτυξη από 2,1%, σε 1,6%. Παράλληλα ο δείκτης των επενδύσεων αναμένεται να αυξηθεί 5,1% το 2017, 11,5% το 2018 και κατά 12,1% το 2019, δίνοντας μία νέα ανάσα στην οικονομία ειδικά στην μάχη μείωσης της ανεργίας, που αναμένεται να αποκλιμακωθεί σημαντικά.
Όλες οι εκτιμήσεις της Κομισιόν, βασίζονται σε ομαλή ολοκλήρωση της γ’ αξιολόγησης και ολοκλήρωση του τρίτου ελληνικού προγράμματος προσαρμογής τον Αύγουστο του 2018.
Στις φθινοπωρινές της εκτιμήσεις, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, διατήρησε τον ρυθμό ανάπτυξης για το 2018, στο 2,5%, που είναι αυξημένες έναντι του στόχου του Προσχεδίου του κρατικού προϋπολογισμού που ήταν 2,4% του ΑΕΠ.
Το Προσχέδιο Προϋπολογισμού που κατατέθηκε στις 2 Οκτωβρίου στη Βουλή προέβλεπε αύξηση του ΑΕΠ κατά 1,8% το 2017 και 2,4% το 2018. Μετά την κατάθεση του η ΕΛΣΤΑΤ αναθεώρησε τα αποτελέσματα για το ΑΕΠ του 2016 σε ύφεση 0,2% από μηδενικό ρυθμό ανάπτυξης. Το τελικό σχέδιο του Προϋπολογισμού 2018, θα κατατεθεί στις 21 Νοεμβρίου στη Βουλή, από το Οικονομικό επιτελείο και αναμένεται να έχει επικαιροποιημένες προβλέψεις.
Αύξηση των επενδύσεων κατά 11,5% το 2018!
Σημαντική αύξηση των επενδύσεων στην ελληνική Οικονομία βλέπει η Κομισιόν που εκτιμά ότι θα αυξηθούν κατά 5,1% το 2017 και 11,5% το 2018.
Ποσοστά πολύ μεγαλύτερα από τη μέση προβλεπόμενη αύξηση για την ευρωζώνη που παραμένει στο 3,9% το 2017 και το 2018 και στο 3,3% για το 2019.
Αυτό δείχνει ότι μετά το βουνό μεταρρυθμίσεων που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια, τη βελτίωση του οικονομικού κλίματος και την ορατή πλέον έξοδο από το μνημόνιο, η Ελλάδα φαίνεται να προσελκύει όλο και περισσότερους επενδυτές, που βλέπουν ευκαιρίες στην επανεκκίνηση της ελληνικής Οικονομίας.
Μετά το μεγάλο χτύπημα της κρίσης, που έφερε μείωση των επενδύσεων της τάξης του 17,1% συνολικά για την περίοδο 2008-2012, στη συνέχεια, ξεκίνησε ο δρόμος της επιστροφής στη κανονικότητα. Αν και η πτώση συνεχίστηκε το 2013 με απώλεια -8,4% και άλλα -4,7% το 2014, αυτές οι απώλειες σχεδόν μηδενίστηκαν το 2015, με οριακή μείωση της τάξης του -0,3%, για να περάσει σε θετικό πρόσημο το 2016, με αύξηση 1,6%.
Αν επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις της Κομισιόν, τότε η Ελλάδα μετά την αύξηση 11,5% το 2018, θα γίνει η χώρα με τον μεγαλύτερο ρυθμό αύξησης των επενδύσεων ανάμεσα στα 27 κράτη-μέλη, της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ε.Ε. το 2017, στις πρώτες θέσεις των επενδύσεων βρίσκονται η Λετονία με +17,8% και η Εσθονία+16,6%.
Οι επενδύσεις, το καλύτερο φάρμακο για την πληγή της ανεργίας
Το μεγαλύτερο «αγκάθι» στην ελληνική αγορά θεωρείται η ανεργία, που παραμένει σε υψηλά ποσοστά, παρά τη συνεχόμενη πορεία αποκλιμάκωσης των τελευταίων ετών. Η έλλειψη εργασίας για περίπου 1 εκατ. ανέργους, κρατά χαμηλά την κατανάλωση και τα περιθώρια της αγοράς για ανάπτυξη.
Μεγαλύτεροι ρυθμοί μείωσης της ανεργίας αναμένονται παράλληλα με την αύξηση των επενδύσεων, καθώς θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας. Η Σύμφωνα με την έκθεση της Κομισιόν, η ανεργία προβλέπεται να υποχωρήσει στο 20,4% το 2018, από 21,8% το 2017 και στο 18,7% το 2019. Παράλληλα η απασχόληση θα συνεχίσει να αυξάνεται κατά 1,9% το 2017, 1,7% το 2018 και 1,8% το 2019.
Μείωση χρέους, κυρίως λόγω των προβλέψεων για Ανάπτυξη
Το ελληνικό χρέος αναμένεται να αναδιαρθρωθεί μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος, τον Αύγουστο του 2018, μία συζήτηση που ξεκινά την Άνοιξη. Η συζήτηση για το γαλλικό μοντέλο πληρωμών, που αναμένεται να μειώσει σημαντικά τα ποσά που θα πρέπει να καταβάλλει κάθε χρόνο η χώρα στους δανειστές, θα ξεκινήσει τον Ιανουάριο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Επιτροπής, το χρέος, από 179,6% του ΑΕΠ το 2017 θα μειωθεί σε 177,8% του ΑΕΠ το 2018 και στο 170,5% το 2019.
Παράλληλα ο πληθωρισμός θα αυξηθεί στο 1,2% φέτος, 0,8% το 2018 και 1,3% το 2019.
Αλλαγή προσήμων στα δημοσιονομικά, με πλεόνασμα από το 2018
Το ισοζύγιο γενικής κυβέρνησης αναμένεται να επιδεινωθεί το 2017, επιστρέφοντας σε έλλειμμα 1,2% του ΑΕΠ, από πλεόνασμα 0,5% το 2016. Η οπισθοχώρηση αναμένεται να είναι προσωρινή, καθώς από το 2018 επιστρέφει σε θετικό πρόσημο με +0,9% και +0,8% το 2019.
Μεγαλύτερη ανάπτυξη για το δεύτερο εξάμηνο του έτους.
Το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης τον Ιούνιο του 2017, μαζί με την ισχυρότερη από την αναμενόμενη ανάπτυξη στην Ελλάδα και μια ευνοϊκή τουριστική περίοδος αναμένεται να ενισχύσει την οικονομία το υπόλοιπο έτος. Στο τρίτο τρίμηνο του 2017, οι δείκτες αυξήθηκαν σε επίπεδα που δεν παρατηρήθηκαν για πολλά χρόνια κάτι που επιβεβαιώνει ότι το κλείσιμο της β’ αξιολόγησης είχε θετική ανταπόκριση από τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.
Το πραγματικό ΑΕΠ αναμένεται να αυξηθεί κατά 1,6% το 2017 και 2,5% τόσο στο 2018 όσο και στο 2019. Η αναθεωρημένη πρόβλεψη για το 2017 αντικατοπτρίζει κυρίως τις ασθενέστερες από τις αναμενόμενες επιδόσεις της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους.
Με τη σημαντική βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος και του καταναλωτικού κλίματος και τη βελτίωση της αγοράς εργασίας, η ιδιωτική κατανάλωση και η επενδυτική δραστηριότητα προβλέπεται να είναι ισχυρές το δεύτερο εξάμηνο του έτους και να συνεχίσουν να αποδίδουν καλά το 2018. Ένα καλό εξωτερικό περιβάλλον αναμένεται να ενισχύσει τις καθαρές εξαγωγές, γεγονός που θα συμβάλει στην ανάπτυξη αυτή τη χρονιά και την επόμενη. Αυτή η θετική πρόβλεψη αναμένεται να ωφελήσει το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, με προβλέψεις σχετικά με τα σχετικά πλεονάσματα για τα επόμενα χρόνια.
Η αγορά εργασίας παρουσίασε καλύτερες επιδόσεις από ό, τι αναμενόταν, ενώ ο δείκτης ανεργίας μειώθηκε σε 21% τον Ιούλιο, από ετήσιο μέσο όρο 23,6% το 2016.
Σύμφωνα με τα στοιχεία των τριμηνιαίων εθνικών λογαριασμών, η απασχόληση αυξήθηκε κατά 1,5% σε ετήσια βάση κατά το πρώτο εξάμηνο του 2017, γεγονός που υποδηλώνει ότι η αγορά εργασίας συνεχίζει να βελτιώνεται ταχύτερα από ό, τι η οικονομία στο σύνολό της.
Ο πληθωρισμός των τιμών καταναλωτή αναμένεται να φθάσει το 1,2% το 2017, κυρίως ως αποτέλεσμα της ανάκαμψης των τιμών της ενέργειας, της αύξησης της έμμεσης φορολογίας και της μέσης ανόδου των μέσων μισθών. Ο βασικός πληθωρισμός αναμένεται να επιβραδυνθεί το 2018, καθώς οι βασικές επιδράσεις από τη φορολογία και οι αυξήσεις των τιμών της ενέργειας εξαφανίζονται και δεν αντισταθμίζονται πλήρως από την αύξηση του πυρήνα του πληθωρισμού.
Το ελληνικό πρόγραμμα είναι πάλι σε τροχιά!
Η αποτελεσματική σταθεροποίηση του οικονομικού και πολιτικού περιβάλλοντος που προκάλεσε η ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης ενίσχυσε τις προοπτικές της δημοσιονομικής πολιτικής για το τρέχον έτος και μεσοπρόθεσμα.
Οι μηνιαίες κυβερνητικές στατιστικές μέχρι σήμερα καταδεικνύουν ότι θα επιτευχθεί ο στόχος του πρωτογενούς δημοσιονομικού αποτελέσματος της γενικής κυβέρνησης του 2017 (1,75% του ΑΕΠ όσον αφορά τον ορισμό του προγράμματος ΕΜΣ), με το υπόλοιπο των κινδύνων να αυξάνεται.
Ενώ τα έσοδα από το φόρο εισοδήματος ήταν κάπως χαμηλότερα από τους μηνιαίους στόχους, η είσπραξη των καθυστερημένων οφειλών και των κοινωνικών εισφορών ήταν ισχυρή, αντανακλώντας βελτιώσεις στη διοίκηση δημόσιων εσόδων και την πρόοδο στην εναρμόνιση των συντελεστών εισφορών. Ως επί το πλείστον, οι θετικοί κίνδυνοι για το 2017 προέρχονται από μια πιθανή μείωση των προβλεπόμενων στόχων δαπανών σε σχέση με τον προϋπολογισμό.
Η Ελλάδα αναμένεται να επιτύχει το στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος του ΕΣΜ του 3,5% του ΑΕΠ το 2018 και να τη διατηρήσει το 2019, όπως συμφωνήθηκε τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους στο πλαίσιο της δεύτερης αναθεώρησης του προγράμματος.
Η πρόβλεψη λαμβάνει υπόψη τα φορολογικά μέτρα που εγκρίθηκαν το 2015 και το 2016, που ανέρχονται στο 4,5% του ΑΕΠ, την εφαρμογή του προγράμματος εισοδήματος κοινωνικής αλληλεγγύης που ξεκίνησε φέτος και μια δέσμη μεταπτυχιακών προγραμμάτων που εγκρίθηκε τον Μάιο του 2017.
Ο τελευταίος, περιλαμβάνει την επανεξέταση του συνόλου των συντάξεων με νέα συνταξιοδοτική συνταγή, αποδίδοντας εξοικονόμηση 1% του ΑΕΠ το 2019. Ενόψει της προβλεπόμενης συμμόρφωσης με τους δημοσιονομικούς στόχους κατά το εν λόγω έτος, η πρόβλεψη επίσης εξαρτάται από την εφαρμογή της υπό όρους δέσμης συμψηφισμού των κοινωνικών και επενδυτικών δαπανών. Οι κίνδυνοι καθοδικού κινδύνου σχετίζονται με την υπόθεση της πλήρους εφαρμογής των δεσμεύσεων του προγράμματος, ιδίως το 2018, και την τήρηση των ανώτατων ορίων δαπανών που συμφωνήθηκαν στο μεσοπρόθεσμο επίπεδο.
Σχετικά Άρθρα
02/08/2025 - 19:37
Δείτε επίσης