Διπλωματία πάνω απ’ όλα

Το «δελτίο παραβιάσεων και παραβάσεων» στο Αιγαίο έχει χτυπήσει «κόκκινο» αυτές τις ημέρες: μόνο χθες είχαμε μπαράζ υπερπτήσεων πάνω από τις Οινούσσες, με ελληνικά μαχητικά αεροσκάφη να «κυνηγούν» τα αντίστοιχα τουρκικά. Μία ημέρα νωρίτερα είχαν σημειωθεί 16 «εμπλοκές» -δηλαδή μέσα σε μία ημέρα έγιναν τόσες όσες είχαν γίνει όλο το 2018. Ταυτόχρονα, οι «αερομαχίες» διαδέχονται η μία την άλλη, ενώ οι «ιδανικές» συνθήκες για κάποιο δραματικό δυστύχημα έχουν ήδη δημιουργηθεί. Είναι γνωστό, άλλωστε, που οδηγεί η πολλή ένταση και η «υπερδραστηριότητα» πολεμικών μαχητικών στο Αιγαίο. Κάθε φορά που στα ελληνοτουρκικά υπάρχει όξυνση, η ένταση στο Αιγαίο πολλαπλασιάζεται. Και μπορεί εύκολα να σκεφτεί κανείς τί σημαίνει αυτό ακόμη και για την επιβάρυνση του δημοσίου ταμείου: είναι ενδεικτικά τα στοιχεία που θέλουν μισή ώρα πτήσης για κάθε F16 ή Mirage 2000 να κοστίζει περί τις 2.000 ευρώ μόνο σε καύσιμα -χώρια τις εργασίες συντήρησης και το κόστος των ανταλλακτικών. Με άλλα λόγια, μόνο χθες και προχθές ξοδεύθηκαν στον «αέρα» του Αιγαίου περισσότερα από 100.000 ευρώ στον «βωμό» της υπεράσπισης της εθνικής μας κυριαρχίας. Και αυτά δεν είναι τίποτα μπροστά στο κόστος των εξοπλιστικών προγραμμάτων που συζητούνται. Πέραν της αναγκαίας και καθυστερημένης αναβάθμισης των μαχητικών μας αεροσκαφών, όλα δείχνουν ότι η όξυνση στα ελληνοτουρκικά και η αρχετυπική ροπή της ελληνικής Δεξιάς στην κούρσα των εξοπλισμών θα μας κοστίσουν ακριβά. 

Επειδή, λοιπόν, η όξυνση στα ελληνοτουρκικά έχει και απτό κόστος -που στο παρελθόν πρόσθεσε αρκετά μηδενικά στο έλλειμμα και το δημόσιο χρέος- η διπλωματική προσπάθεια δεν πρέπει να εγκαταλειφθεί. Ακόμη κι αν υποθέσουμε ότι φτάνουμε στη Χάγη, ακόμη κι αν υποθέσουμε ότι στο τέλος της μέρας δεν κερδίζουμε όλα όσα θεωρούμε ως ελληνικά κεκτημένα, δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι το κόστος ενός συμβιβασμού θα είναι μεγαλύτερο από το διαρκές κόστος που πληρώνουμε για την κούρσα των εξοπλισμών και το παιχνίδι «κλέφτες και αστυνόμοι» πάνω από το  Αιγαίο. Γιατί, καλές οι διαβεβαιώσεις του αρμόδιου υπουργού χθες από βήματος Βουλής πως «4.500 παραβιάσεις αυτοί, 4.500 αναχαιτίσεις εμείς», όμως αυτές οι αναχαιτίσεις και κόστος έχουν, αλλά και ρίσκο για τις ζωές των πιλότων μας.

Προηγούμενο άρθρο
Επόμενο άρθρο »

Δείτε επίσης

Τελευταία Άρθρα

Τα πιο Δημοφιλή