Της Ελένης Σπανοπούλου
ΕΝΤΑΞΕΙ κύριε Δήμαρχε των Αθηνών, μέλι και γάλα για την έλευση του μικρού Χριστού, που τραγουδάει η Δόμνα Σαμίου στα παραδοσιακά πελοποννησιακά κάλαντα, δεν έχετε! Αλλά δεν μπορεί κάτι θα έχετε να προσφέρετε στα παιδιά, τους γέρους, στους άστεγους και τους κοινωνικά αδύναμους δημότες της πόλης «σας». Εκτός κι αν, πιστός στις ταξικές σας προδιαγραφές τραγουδάτε, « το μέλι τρώνε οι άρχοντες, το γάλα οι αφεντάδες και το μελισσόχορτο το λούζονται οι κυράδες»!»… Κάνετε κάθε ανακοίνωση και της πιο ασήμαντης δραστηριότητας σας, μετά βαΐων και κλάδων, με φωτογράφους και κάμερες σε κάθε εμφάνιση σας στην πόλη, αλλά (σχεδόν ) τίποτε δεν έχετε πει στους
ΑΣΤΕΓΟΥΣ, ΑΔΥΝΑΜΟΥΣ ΚΑΙ ΑΝΗΜΠΟΡΟΥΣ δημότες της Αθήνας για τον εορτασμό των Χριστουγέννων. Κάτι είπατε για τα γιορτινά λαμπιόνια αλλά κανείς δεν γνωρίζεΙ ακόμη, το αποτέλεσμα της προσφοράς 19 ιδιωτικών εταιρειών να «υιοθετήσουν» τον… φωτισμό της πρωτεύουσας και φυσικά να διαφημιστούν γι αυτό! Η Πόλη, όμως, θέλει να γιορτάσει την πιο μεγάλη Γιορτή της Χριστιανοσύνης, το πιο όμορφο Χειμωνιάτικο Παραμύθι για να ζεσταθούν οι παγωμένες από τη Κρίση ψυχές των ανθρώπων και να χαρούν τα άδολα μάτια των φτωχών παιδιών. Εσείς, κύριε Μπακογιάννη; Άριστος μεν δεν είπατε ποτέ ότι είστε. Έτοιμος, όμως, ναι!
Δεν είναι, λοιπόν,καιρός να πείτε τα Κάλαντα για τους κατατρεγμένους αυτής της πόλης; Γιατί κάτι για ιδιωτική πρωτοβουλία ακούμε σε φωτισμούς και πανηγυράκια στις πλατείες, αλλά έτερον ουδέν ! Για βγείτε χωρίς κάμερες στα δημόσια δημοτικά σχολεία όλων των διαμερισμάτων της πρωτεύουσας. Για συζητείστε με τους εργαζόμενους στους δημοτικούς βρεφονηπιακούς σταθμούς. Για πείτε στους μεγαλοφουρνάρηδες της πόλης ότι χρωστάνε μελομακάρονα στα παιδάκια κι ένα Χριστόψωμο στους γέροντες στα άσυλα.
Για πείτε στους παιχνιδέμπορους ότι… χρωστάνε στα παιδιά που δεν θα πάρουν δώρο φέτος. Για κάντε το νοσοκομείο Παίδων μια μεγάλη αυλή των Θαυμάτων για τα άρρωστα παιδιά. Γιατί αν πρόκειται να στήσετε φιέστες που θα γιορτάζετε εσείς τα Χριστούγεννα με τους Αθηναίους και όχι οι Αθηναίοι μεταξύ τους, τότε φοβόμαστε ότι ξεκινάτε την Χριστουγεννιάτικη Ιστορία σας στην Αθήνα, σαν άλλος Εμπενίζερ του Ντίκενς ή και Σκρουτζ του Ντίσνεϋ. Ευχή μας, βέβαια, να ακούσετε τα κάλαντα που σαν ψέλνουμε σήμερα και.. «εδώ που τραγουδήσαμε πέτρα να μη ραΐσει ».
Αν νομίζετε, όμως, ότι γκρινιάζουμε, κύριε δήμαρχε, τότε: «Δώστε μας και τον κόκορα, δώστε μας και την κότα, δώστε μας και πέντε- έξη αυγά να πάμε σε άλλη πόρτα.»…
ΕΡΩΤΗΣΗ
Τι έπαθαν τα δεξιά τρολς των υπονόμων του Διαδικτύου και σκοτώθηκαν ποιος θα πρωτοχτυπήσει τον Σταμάτη Κραουνάκη, μόλις ανακοινώθηκε η συμμετοχή του ως ενεργού πολίτη της Κεντρική Επιτροπή Ανασυγκρότησης για την Αριστερά της εποχής μας;
Πόνεσε πολύ η τόλμη, η ξεκάθαρη στάση και η υπογραφή του σύνθετη με το τεράστιο πέρασμα του στον κόσμο, που έχει λατρέψει τα τραγούδια & την τεράστια προσφορά του στην ελληνική μουσική; Όλοι μαζί αν μαζευτούν εκεί στην Πειραιώς, όμως, έναν Κραουνάκη δεν κάνουν! Φίλα μας αμάτη! Η Σωτηρία της Ψυχής και της Αριστεράς είναι μεγάλο πράγμα…
KONTRA ΠΡΟΤΑΣΗ
Είτε για τη δική σας απόλαυση, τις μέρες των εορτών, είτε για δώρο η σημερινή πρόταση έχει να κάνει με ένα βιβλίο που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Μελάνι. Ο τίτλος του «Γιώργος Σεφέρης – Επιστολές στην αδελφή του Ιωάννα 1934-1939», εποχή που ο νομπελίστας ποιητής ήταν πρόξενος της Ελλάδας στην Κορυτσά. Αντί για φιλολογικές αναλύσεις, εξομολογήσεις αδελφού σε αδελφή που αποκαλύπτουν πτυχές της καθημερινότητας του Σεφέρη. Όσοι γνωρίζετε το έργο του Ποιητή, θα ανακαλύψετε αφανέρωτες σκέψεις και στιγμές της ζωής του και όσοι δεν γνωρίζετε την ποίηση του, μετά από αυτό το βιβλίο σίγουρα θα αναζητήσετε τα ποιήματα του και θα τον καταλάβετε καλύτερα.
ΤΟ ΛΑΪΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΟΥ ΑΛΕΞΗ ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΟΥ ΚΥΡΙΑΚΟΥ
ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ είναι Τέχνη λαϊκή και το Λαϊκό Θέατρο είναι Τέχνη του Λαού. Η Ιστορία του Θεάτρου και μελετητές της όπως πχ ο Φώτος Πολίτης, ο Αλέξης Σολομός, ο Μάριος Πλωρίτης ο Βάλτερ Πούχνερ έχουν καταγράψει και προσδιορίσει τα χαρακτηριστικά τους και την κοινή τους ρίζα, ως πρώτο και έσχατο λόγο ύπαρξης τους κι αυτός είναι μόνον ο Άνθρωπος! «Εστι ούν τραγωδία μίμησις πράξεως σπουδαίας και τελείας…» ο ορισμός του Αριστοτέλη. Τίποτε λιγότερο και τίποτε περισσότερο από αυτό.
ΤΡΑΓΩΔΙΑ ‘Ή ΚΩΜΩΔΙΑ, λογικό ή παράλογο, όμως, το λόγιο Θέατρο συναντάται με το λαϊκό, στον άξονα ΆΝΘΡΩΠΟΣ.Αισχύλος, Σαίξπηρ, Ιψεν, Τσέχωφ, Ιονέσκο Ντάριο Φω, Τεννεσί Ουίλλιαμς, ακ. Καμπανέλης ή Λούλα Αναγνωστάκη KAI Μινωικά ταυροκαθάψια,Βακχικές τελετές, Ορφικά Μυστήρια, Ρωμαϊκά Σατουρνάλια, βυζαντινές Καλένδες,αναγεννησιακή Κομέντια ντε Αρτε, καρναβάλια, Αναστενάρια ή Θέατρο Σκιών, ΟΛΑ διασταυρώνονται πάντα σε ένα και μοναδικό σημείο: την ανθρώπινη ύπαρξη και τις αγωνίες της.
ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ, είτε ως λόγια τέχνη, είτε ως λαϊκή, φέρει το βάρος της αποκάλυψης της Αλήθειας και της Παραμυθίας, δηλαδή της παρηγοριάς, στην ανθρώπινη ψυχή. Το καλό θέατρο δε, ανταμείβεται με χειροκρότημα, το κακό με γιούχα… Στην Τέχνη της Πολιτικής το θέατρο έχει αντίθετη διάσταση. Παίζεται με διακύβευμα την Εξουσία και με καμβά του έργου το Ψέμα των υποσχέσεων, ενώ, στον αντίποδα, τα μεγάλα έργα, όπως και οι μεγάλοι πρωταγωνιστές, δύσκολα κερδίζουν… χειροκρότημα στην κάλπη, όταν παλεύουν για τον Άνθρωπο και λένε την αλήθεια. Σε κάθε περίπτωση πάντως και το Θέατρο και η Ιστορία, στο τέλος εκδικούνται τους κακούς μίμους και μιμητές της σκηνής και της πολιτικής κι έχουν κρατήσει λαμπρές σελίδες για τους άξιους και άριστους δημιουργούς της Τέχνης και υπηρέτες του Λαού. Στην ελληνική πολιτική σκηνή σήμερα, το γνήσιο λαϊκό θέατρο, εκφράζει με την παρουσία του στο πλευρό των πολιτών ο Αλέξης Τσίπρας και το κακό λόγιο θέατρο, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, που επιμένει να παίζει με τους λίγους. Και οι δυο ήταν πριν λίγες ημέρες συγγραφείς, σκηνοθέτες και πρωταγωνιστές στα έργα : 1η συνεδρίαση της Κεντρικής Eπιτροπής Ανασυγκρότησης για την Αριστερά της εποχής μας ο πρώτος, 13ο συνέδριο της ΝΔ, ο δεύτερος.
ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ αποσπάσματα από τα δυο έργα και τους ρόλους των πρωταγωνιστών είναι αποκαλυπτικά…
ΤΣΙΠΡΑΣ: Ίσως χρειάστηκε να παγώσουν τα όνειρα μας για να τα ξαναζεστάνουμε. Να τους δώσουμε νέα πνοή και να τα διεκδικήσουμε πιο δυνατά παρά ποτέ. Θέλουμε να ενώσουμε τους έλληνες δημοκράτες, να δώσουμε προκοπή στον τόπο μας και στα παιδιά μας το μέλλον που τους αξίζει.
ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Η ΝΔ έχει την πολιτική υπεροχή συσπειρώνοντας τα πιο δυναμικά στοιχεία της κοινωνίας μας. Νικήσαμε τον λαϊκισμό.Το μέλλον αρχίζει τώρα
ΤΣΙΠΡΑΣ: Δίνουν στους πολλούς λίγα και στους λίγους πολλά. Λαϊκισμός είναι να παίρνεις μια θέση που ξέρεις ότι ζημιώνει την πατρίδα σου με στόχο να κερδίσεις ψήφους. Θέλουμε ένα Κράτος Δικαίου, μια κοινωνία της Αλληλεγγύης, της ισότιμης πρόσβασης στην Περίθαλψη, χωρίς διακρίσεις φύλου, φυλής, ηλικίας, θρησκείας, αναπηρίας.
ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Μόνο η Ανάπτυξη με όχημα τον ιδιωτικό τομέα φέρνει την ευημερία του πολίτη. Απελευθερώνουμε τα πανεπιστήμια από τη Βία. Οι συνοικίες της Αθήνας θα παραδοθούν ελεύθερες από ναρκωτικά. Το μεταναστευτικό ήρθε για να μείνει. Τα νησιά ανακουφίζονται με σχέδιο διασποράς προσφύγων στην ενδοχώρα και την κατασκευή κλειστών κέντρων.
ΤΣΙΠΡΑΣ: Η παλινόρθωση του πελατειακού αυταρχικού κράτους, η ηγεμονία του ρατσιστικού λόγου, η πατριδοκαπηλία και η εξυπηρέτηση της οικονομικής ολιγαρχίας, με διεύρυνση ων ανισοτήτων, η προκλητική χειραγώγηση των ΜΜΕ δεν είναι βήματα προς τα εμπρός, αλλά πλήγμα και στίγμα για τη Δημοκρατία. Η… συνέχεια του έργου επί της οθόνης των ΜΜΕ, της Βουλής των Ελλήνων και της ίδιας της ζωής όλων μας!