Τα τελευταία δύο χρόνια υπάρχει μείωση του αριθμού των συμβασιούχων” τόνισε μιλώντας στον Νews 24/7 στους 88,6 ο υπουργός Εσωτερικών Αλέξης Χαρίτσης.
Και εξήγησε: “Τα επίσημα στοιχεία απογραφής δείχνουν ότι το 2016 είχαμε 49.448 συμβασιούχους και τον Ιούλιο του 2018 ο αριθμός αυτός έπεσε στις 47.179, είχαμε δηλαδή μείωση κατά 2500 στα τελευταία δύο χρόνια. Ο κ. Χαρίτσης είπε επίσης ότι “δεν μπορούμε να αφήσουμε στην τύχη του αυτό το ιδιότυπο καθεστώς ομηρείας που διαμορφώθηκε τις προηγούμενες δεκαετίες, είναι ένα σημαντικό κοινωνικό ζήτημα με τεράστιες προεκτάσεις”. “Για το 2014 -συνέχισε- δεν υπάρχουν στοιχεία, ήταν αόρατοι οι συμβασιούχοι. Αυτό το πολυδαίδαλο σύστημα που φτιάχτηκε επί ΝΔ-ΠΑΣΟΚ δεν ξεκαθαρίστηκε ποτέ από τις προηγούμενες κυβερνήσεις.
Σε ερωτήσεις για το σχέδιο της κυβέρνησης, ο υπουργός Εσωτερικών είπε ότι κάθε ομάδα συμβασιούχων αντιμετωπίζεται κατά περίπτωση: “Θα καλυφθούν όλες οι ανάγκες με προσλήψεις στη βάση του κανόνα 1/1 και όχι 1/5 όπως λέει η ΝΔ. Από εδώ και εμπρός η κατεύθυνση θα είναι οι προσλήψεις μόνιμου προσωπικού. Οι συμβασιούχοι θα έχουν πλεονέκτημα και θα προκριθούν για τις μόνιμες θέσεις εφόσον αυτό είναι εφικτό”.
Ανέφερε επίσης τα εξής: “Προσπαθούμε τώρα να δώσουμε λύση σ αυτό το πρόβλημα. να βρούμε τρόπους αντιμετώπισης σε διαφορετικές ομάδες συμβασιούχων. Ηδη ολοκληρώνεται η διαδικασία του μεγάλου διαγωνισμού για ανταποδοτικές υπηρεσίες καθαριότητας των δήμων με προσλήψεις 8.500 εργαζομένων που καλύπτονταν από οκτάμηνες συμβάσεις για περισσότερα από δέκα χρόνια. Κινούμαστε με βάση τον σεβασμό στις διατάξεις του συντάγματος και στην ενωσιακή διαδικασία που δεν επιτρέπει την κατάχρηση αυτών των συμβάσεων. Αναζητούνται λύσεις κατά περίπτωση. Αναφέρω ως παράδειγμα το πρόγραμμα Βοήθεια στο σπίτι όπου τα προβλήματα αντιμετωπίζονται με πρόσληψη εξειδικευμένου προσωπικού (κοινωνικοί λειτουργοί, ψυχολόγοι κα).
Κατά τον κ. Χαρίτση, “η συζήτηση περί συμβασιούχων πρέπει να ενταχθεί στην ευρύτερη συζήτηση για το δημόσιο τομέα. Η ΝΔ μιλά για μικρότερο κράτος με βάση τον κανόνα για προσλήψεις/αποχωρήσεις 1/5. Μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες μας είναι η επαναφορά του κανόνα 1/1. Η πρόταση της ΝΔ δείχνει ότι είτε δεν έχει καμία εικόνα για την πραγματικότητα στη δημόσια διοίκηση είτε συνειδητά θέλει να μεταφέρει καίριες λειτουργίες του δημόσιου στον ιδιωτικό τομέα”.
Ολόκληρη η συνέντευξη του υπουργού Εσωτερικών:
Α.ΣΠΑΝΟΥ: Σας απασχολεί το θέμα των συμβασιούχων ή θεωρείτε ότι το έχει λύσει η ζωή;
Α.ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Προφανώς μας απασχολεί το θέμα των συμβασιούχων, είναι ένα μείζον κοινωνικό ζήτημα, το οποίο έχει πάρα πολύ σοβαρές νομικές, πολιτικές, οικονομικές, αλλά και αναπτυξιακές προεκτάσεις. Είναι ένα σημαντικό θέμα και δεν μπορούμε να το αφήσουμε στην τύχη του. Δεν μπορούμε να επιτρέψουμε να συνεχιστεί αυτό το ιδιότυπο καθεστώς ομηρίας χιλιάδων συμβασιούχων, το οποίο, δυστυχώς, δημιουργήθηκε όλα τα προηγούμενα χρόνια, τις προηγούμενες δεκαετίες.
Α.ΣΠΑΝΟΥ: Άρα τι σκέφτεστε να κάνετε;
Α.ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Καταρχάς επιτρέψτε μου να σας παραθέσω τους πραγματικούς αριθμούς, γιατί μου αρέσει να μιλάμε με στοιχεία. Επειδή γνωρίζω και τη συζήτηση που είχατε χθες με τον αντιπρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας και επειδή πολλές φορές έρχεται και επανέρχεται αυτό το θέμα από την πλευρά της αξιωματικής αντιπολίτευσης, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ακριβώς για ποια κατάσταση μιλάμε. Αυτό νομίζω ότι είναι πάρα πολύ κρίσιμο, για να γνωρίζουν και οι πολίτες ποια είναι η πραγματικότητα, γιατί πολλές φορές, δυστυχώς, και από την αντιπολίτευση με ανερυθρίαστο τρόπο αυτή η πραγματικότητα διαστρεβλώνεται. Λοιπόν, τα στοιχεία που έχουμε, τα επίσημα στοιχεία απογραφής από το Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης δείχνουν ότι το 2016 οι συμβασιούχοι που επιβαρύνουν τον Κρατικό προϋπολογισμό ήταν 49.448, ενώ σήμερα σύμφωνα με την τελευταία απογραφή του Ιουλίου του 2018 ήταν 47.179. Υπάρχει δηλαδή μια μείωση 2.500 περίπου συμβασιούχων μέσα στα τελευταία δύο χρόνια. Πολύ μεγάλο ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι για την περίοδο πριν από το 2015, το 2014 παραδείγματος χάριν, δεν υπάρχουν στα στοιχεία. Αγνοούνται οι συμβασιούχοι. Ήταν αόρατοι οι συμβασιούχοι. Και αυτό νομίζω πως έχει και το πολιτικό του ενδιαφέρον.
Β.ΣΚΟΥΡΗΣ: Το πολιτικό το ενδιαφέρον γιατί κ. Υπουργέ;
Α.ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Γιατί νομίζω ότι αυτό το πολυδαίδαλο σύστημα που δημιούργησε η Νέα Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ με το ιδιότυπο αυτό καθεστώς των συμβασιούχων, δεν ξεκαθαρίστηκε ποτέ από τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Έπρεπε να έρθει η δική μας κυβέρνηση για να βάλει μία τάξη και να προσπαθήσει, στο βαθμό του εφικτού να επιλύσει αυτό το πρόβλημα. Έχουμε όμως τα τελευταία δύο χρόνια μία σημαντική μείωση του αριθμού των συμβασιούχων που επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό κατά δυόμισι χιλιάδες περίπου και αυτό νομίζω είναι πάρα πολύ σημαντικό. Σε σχέση με το τι εμείς σκεφτόμαστε να κάνουμε. Εμείς προσπαθούμε -χρησιμοποιώ ενεστώτα χρόνο, γιατί δεν είναι κάτι το οποίο το παραπέμπουμε στο απώτερο μέλλον- τώρα να δώσουμε λύσεις σε αυτό το πρόβλημα, να βρούμε τρόπους αντιμετώπισης σε διάφορες κατηγορίες συμβασιούχων. Γιατί και αυτό έχει επίσης ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Μιλάμε για συμβασιούχους διαφορετικών ταχυτήτων, με διαφορετικές ανάγκες και δυνατότητες, το οποίο δυσκολεύει ακόμα περισσότερο την προσπάθεια επίλυσης αυτού του προβλήματος. Ήδη ολοκληρώνεται η διαδικασία του μεγάλου διαγωνισμού για τις ανταποδοτικές υπηρεσίες καθαριότητας των δήμων, με την πρόσληψη πάνω από 8.500 μόνιμων εργαζομένων, θέσεις οι οποίες καλύπτονταν από εργαζόμενους με ανανεούμενες 8μηνες συμβασεις.Νομίζω ότι όλοι αντιλαμβανόμαστε όταν μιλάμε εργαζόμενους που βρίσκονται με αυτό το ομηρικό καθεστώς των οκτάμηνων συμβάσεων για περισσότερα από 10 χρόνια, δεν ήταν η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ η οποία τους έφερε σε αυτή την κατάσταση. Συνεπώς εδώ επιλύεται ένα πολύ σημαντικό ζήτημα.
Β.ΣΚΟΥΡΗΣ: Οι υπόλοιποι που δεν θα περάσουν στον διαγωνισμό θα φύγουν;
Α.ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Κύριε Σκουρή εμείς θα προχωρήσουμε στην επίλυση αυτού του προβλήματος με απόλυτο σεβασμό στις σχετικές διατάξεις του Συντάγματος, αλλα και στην ενωσιακή νομοθεσία, η οποία δεν επιτρέπει κατάχρηση των συμβάσεων ορισμένου χρόνου. Βρίσκουμε λοιπόν λύσεις κατά περίπτωση. Μία σημαντική περίπτωση είναι οι εργαζόμενοι στην καθαριότητα, όπου ο διαγωνισμός ολοκληρώνεται πάρα πολύ σύντομα. Ένα ακόμα παράδειγμα πάρα πολύ κρίσιμο είναι οι εργαζόμενοι στο «Βοήθεια στο Σπίτι», ένα πολύ σημαντικό Πρόγραμμα σε όλη τη χώρα. Και εκεί με την πρόσληψη μόνιμου εξειδικευμένου προσωπικού, κοινωνικοί λειτουργοί, ψυχολόγοι κα, επιλύουμε αυτό το καθεστώς ομηρίας ανθρώπων, οι οποίοι απασχολούνται περισσότερα από δέκα χρόνια σε αυτόν τον κρίσιμο τομέα του κοινωνικού κράτους.
Β.ΣΚΟΥΡΗΣ: Δέκα χρόνια έκτακτοι, κοντεύουν να πάρουν σύνταξη. Αυτοί οι άνθρωποι αν εργάζονται 10 χρόνια καλύπτουν πάγιες ανάγκες, δεν είναι έκτακτοι.
Α.ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Βεβαίως. Νομίζω ότι η συζήτηση περί συμβασιούχων πρέπει να ενταχθεί κ. Σκουρή στην ευρύτερη συζήτηση που πρέπει να κάνουμε για την δημόσια διοίκηση και τον δημόσιο τομέα. Επειδή ακούμε για διόγκωση του Κράτους, ακούμε και από τη Νέα Δημοκρατία για την ανάγκη μείωσης του κράτους, συρρίκνωσης του Κράτους, μάλιστα ακούσαμε και τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης να μιλά για επαναφορά του κανόνα 1 προς 5. Μία πρόσληψη για κάθε πέντε αποχωρήσεις. Θεωρώ ότι η μία από τις πολύ σημαντικές επιτυχίες της κυβέρνησής μας στην τέταρτη αξιολόγηση, την τελευταία, του Ιουνίου, ήταν ότι συμφωνήθηκε και πλέον θα ισχύσει από 1/1/19 η επαναφορά του κανόνα 1 προς 1. Γιατί όποιος μιλά για επαναφορά του κανόνα προς 1 προς 5 είτε δεν έχει καμία εικόνα για την πραγματικότητα που υπάρχει αυτή τη στιγμή στη δημόσια διοίκηση σε όλα τα επίπεδα είτε συνειδητά επιλέγει να θέσει αυτό το ζήτημα για να μεταφέρει καίριες λειτουργίες του δημόσιου τομέα στον ιδιωτικό τομέα. Αυτό θα πρέπει να το πει ξεκάθαρα. Η πραγματικότητα είναι ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν πολύ μεγάλες ελλείψεις και θα σας έλεγα όχι μόνο στα προφανή, αυτά τα οποία ξέρουμε όλοι, δηλαδή στα σχολεία και τα νοσοκομεία. Παρεμπιπτόντως να σας πω ότι εδώ η κυβέρνησή μας έκανε μία πολύ μεγάλη προσπάθεια τα τελευταία τρία χρόνια σε δύσκολες αντίξοες δημοσιονομικές συνθήκες και με τους περιορισμούς που έθετε και το μνημόνιο για προσλήψεις νοσηλευτικού και ιατρικού προσωπικού στα νοσοκομεία. Μία σημαντική εξέλιξη, που όμως δεν αρκεί. Θα σας αναφέρω ένα παράδειγμα, χθες είχαμε συνάντηση με το διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Περιφερειών. Οι Περιφερειάρχες όλης της χώρας συμμετείχαν σε αυτή την συζήτηση και το πρώτο θέμα που έθεσαν όλοι ήταν το ζήτημα της έλλειψης προσωπικού. Και αυτό δεν είναι μόνο κοινωνικό ζήτημα, το ότι θα βρουν κάποιοι άνθρωποι εργασία. Είναι και ζήτημα εξόχως αναπτυξιακό. Δεν υπάρχει στις Περιφέρειες της χώρας επιστημονικό, εξειδικευμένο προσωπικό το οποίο θα μπορέσει να αξιοποιήσει τις χρηματοδοτικές δυνατότητες που υπάρχουν, να ωριμάσουν μελέτες για έργα υποδομών, να καλύψει πολύ σημαντικές ανάγκες. Οι Περιφερειάρχες μας έλεγαν χθες -όπως γνωρίζετε η συντριπτική πλειοψηφία των Περιφερειαρχών δεν ανήκει στον δικό μας πολιτικό χώρο- ότι υπάρχει μεγάλη έλλειψη σε όλες περιφέρειες σε κτηνιάτρους. Και πέραν όλων των άλλων, αυτό σημαίνει ότι η χώρα μας θα κληθεί το επόμενο διάστημα να πληρώσει και πρόστιμα από την ΕΕ για ζωικές ασθένειες οι οποίες δεν μπορούν να αντιμετωπισθούν. Στους δήμους η κατάσταση είναι ακόμα χειρότερη. Σε λίγο έχω συνάντηση με το Προεδρείο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, είμαι βέβαιος ότι όπως έχει συμβεί και στο παρελθόν, το πρώτο θέμα που θα τεθεί είναι το ζήτημα του επιστημονικού, εξειδικευμένου προσωπικού που δεν υπάρχει στους δήμους όλης της χώρας. Ξέρετε ότι υπάρχουν δήμοι οι οποίοι πέρυσι δεν κατάφεραν να κλείσουν τον προϋπολογισμό τους, ακριβώς επειδή δεν υπήρχε ένας οικονομολόγος στον δήμο που να μπορέσει να υπογράψει τον προϋπολογισμό. Υπάρχουν δήμοι οι οποίοι δεν έχουν ένα μηχανικό στην τεχνική υπηρεσία. Αυτά είναι ζητήματα τα οποία πρέπει να τα αντιμετωπίσουμε και εμείς τα αντιμετωπίζουμε. Σας ενημερώνω λοιπόν ότι αυτές τις ημέρες ολοκληρώνεται η διαδικασία για να βγει μία σημαντική προκήρυξη για την πρόσληψη επιστημονικού προσωπικού, στοχευμένα σε μικρούς ορεινούς και νησιωτικούς δήμους της χώρας. Οι δήμοι αυτοί, σε όλη την Ελλάδα, θα δούν για πρώτη φορά επιστημονικό προσωπικό. Μιλάμε για την πρόσληψη 118 μόνιμων θέσεων εργασίας. Έχω μπροστά μου αυτή τη στιγμή τη λίστα των θέσεων. Για παράδειγμα ο Δήμος Αγαθονησίου θα έχει για πρώτη φορά διοικητικό προσωπικό για να επιλύσει μία σειρά από προβλήματα. Ο Δήμος Ιθάκης, Ο δήμος Καλυμνίων κα. Νησιωτικοί Δήμοι οι οποίοι έχουν πολλή μεγάλη ανάγκη σε επιστημονικό προσωπικό για να μπορέσουν να αξιοποιήσουν και τις δυνατότητες που δίνουν τα χρηματοδοτικά εργαλεία. Πρέπει να κάνουμε μία σοβαρή συζήτηση, η οποία θα αφορά κυρίως στο πώς θα καλύψουμε τις μεγάλες ανάγκες που υπάρχουν, στο σύνολο της διοίκησης και σε όλα τα επίπεδα, τώρα που η χώρα μας βγήκε από το μνημόνιο.
Β.ΣΚΟΥΡΗΣ: Άρα συμφωνείτε με τον κ. Χατζηδάκη, «Για τους συμβασιούχους, ότι λέει το Σύνταγμα».
Α.ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Όχι. Ο κ. Χατζιδάκις νομίζω ότι αυτό που είπε χθες στον σταθμό σας είναι η επαναφορά του κανόνα 1 προς 5. Εμείς λέμε ότι πρέπει να γίνουν συγκεκριμένες, στοχευμένες προσλήψεις σε όλη τη δημόσια διοίκηση. Υπάρχει τεράστια διαφορά σε αυτά που λέμε εμείς από αυτό που είπε ο κ. Χατζηδάκης. Εμείς κινούμαστε με γνώμονα τις επιταγές του Συντάγματος. Αυτοί που δεν τηρούσαν το Σύνταγμα και τους νόμους τα προηγούμενα χρόνια και τις προηγούμενες δεκαετίες και πριν από τα μνημόνια είναι αυτοί οι οποίοι δημιούργησαν όλο αυτό το καθεστώς ομηρίας δεκάδων χιλιάδων συμβασιούχων. Όλοι γνωρίζουν ότι δεν δημιουργήθηκε τα τελευταία τρία χρόνια. Δημιουργήθηκε την περίοδο των «παχιών αγελάδων» όταν αντί να προχωρήσουν τότε σε μόνιμες προσλήψεις για να καλυφθούν οι πραγματικές ανάγκες που είχε η δημόσια διοίκηση, δημιουργήθηκε το καθεστώς των σχέσεων εξάρτησης και των πελατειακών σχέσεων με το τότε κυρίαρχο πολιτικό σύστημα.
Α.ΣΠΑΝΟΥ: Κύριε Χαρίτση αυτές οι 47.000 περίπου συμβασιούχοι που υπάρχουν σήμερα, τι θα γίνει με αυτούς γιατί προφανώς δεν θα περάσουν όλοι στον διαγωνισμό για τις υπηρεσίες καθαριότητας στους δήμους. Τι θα γίνει με τους υπόλοιπους;
Α.ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Επαναλαμβάνω, δεν μιλάμε για μία κατηγορία συμβασιούχων. Δυστυχώς αυτό το πολυδαίδαλο σύστημα πρέπει να το δούμε κατά περίπτωση. Αυτό κάνουμε και σας ανέφερα συγκεκριμένα παραδείγματα που ήδη αντιμετωπίζουμε, όπως το «Βοήθεια στο Σπίτι», όπως οι εργαζόμενοι στις ανταποδοτικές υπηρεσίες καθαριότητας στους Δήμους. Κάθε περίπτωση λοιπόν μελετάται ξεχωριστά και βλέπουμε πώς μπορούμε να την αντιμετωπίσουμε κατά περίπτωση, βάσει των διατάξεων του Συντάγματος και βάσει της ενωσιακής νομοθεσίας. Αυτό μπορούμε να κάνουμε και αυτό κάνουμε.
Α.ΣΠΑΝΟΥ: Επομένως δεν μπορείτε να διαβεβαιώσετε ότι κανείς δεν θα χάσει τη δουλειά του.
Α.ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Διαβεβαιώνουμε ότι θα καλυφθούν όλες οι ανάγκες και ότι η κατεύθυνση από δω και πέρα θα είναι η πρόσληψη μόνιμου προσωπικού. Σε αυτή τη διαδικασία οι υφιστάμενοι συμβασιούχοι, στο βαθμό του εφικτού, προκρίνονται για τις μόνιμες θέσεις, ειδικά όταν μιλάμε για περιπτώσεις εργαζομένων με διαρκώς ανανεούμενες συμβάσεις, με συμβάσεις που ανανεώνονται εδώ και πολλά χρόνια. Η λογική μας είναι ακριβώς αυτή. Να προχωρήσουμε σε μόνιμες προσλήψεις εκεί που υπάρχουν πραγματικά πάγιες και διαρκείς ανάγκες και βεβαίως όταν έχουμε εργαζόμενους, οι οποίοι καλύπτουν αυτές τις θέσεις για οκτώ και δέκα και δεκαπέντε χρόνια. Εμείς είμαστε ευθείς και σαφείς. Δεν μπορούμε να μπούμε σε αυτή τη λογική της Νέας Δημοκρατίας για καλύτερη «αξιοποίηση» του υπάρχοντος δυναμικού. Αυτό το οποίο λέει η Νέα Δημοκρατία και ο κ. Μητσοτάκης δεν το έπραξε ποτέ όταν ήταν στην κυβέρνηση. Έκαναν μόνο απολύσεις. Εμείς αυτό το οποίο κάναμε -για να μιλάμε με έργα και όχι με εξαγγελίες- ήταν η κινητικότητα, η οποία πράγματι οδηγεί σε καλύτερη αξιοποίηση του υφιστάμενου δυναμικού στη δημόσια διοίκηση, με επανατοποθέτηση του προσωπικού εκεί που πραγματικά υπάρχουν μεγάλες ανάγκες. Συμπληρώνουμε με στοχευμένες προσλήψεις εκεί που πραγματικά τις έχουμε ανάγκη. Η επαναφορά του κανόνα 1 προς 1 την οποία πετύχαμε και θα εφαρμόσουμε το επόμενο διάστημα νομίζω μας δίνει τη δυνατότητα και μας ξεκλειδώνει τις δυνατότητες για να προχωρήσουμε σε αυτές τις στοχευμένες πρόσληψης μόνιμου προσωπικού βάσει των δημοσιονομικών δυνατοτήτων της χώρας. Δεν πρόκειται ποτέ να υπερβούμε αυτές τις δημοσιονομικές δυνατότητες. Είναι όμως κρίσιμο να αντιληφθούν όλοι -και ο κ. Μητσοτάκης ο κ. Χατζιδάκις ας απευθυνθούν στους ίδιους περιφερειάρχες και τους δημάρχους της παράταξής τους- ποιες είναι οι μεγάλες ανάγκες που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στο σύνολο της ελληνικής δημόσιας διοίκησης.