Η γενική γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, ύστερα από καταγγελίες που δέχτηκε, διαπίστωσε παράνομες και παραπλανητικές πρακτικές από προφίλ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ειδικά στο Facebook, που εμφανίζονται ως πωλητές.
Τα προφίλ αυτά, χρησιμοποιούνται για να αποσπούν χρηματικά ποσά για την αγορά αγαθών, μόνο που αυτά είτε δεν φθάνουν ποτέ σε όσους τα παρήγγειλαν είτε αποστέλλουν άλλα από τα παραγγελθέντα είτε ελαττωματικά, χωρίς μάλιστα να δέχονται και τις επιστροφές αυτών.
Οι καταγγελίες που έγιναν, είχαν τα εξής κοινά χαρακτηριστικά:
- Η απουσία δήλωσης ταχυδρομικής διεύθυνσης του εμφανιζόμενου ως προμηθευτή στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης ή, σε κάποιες περιπτώσεις, η δήλωση ψευδούς διεύθυνσης στην Ελλάδα.
- Η αδυναμία επικοινωνίας του καταναλωτή με τις προβαλλόμενες γραμμές επικοινωνίας (συνήθως σε κινητά τηλέφωνα της χώρας) ή η προβολή τηλεφωνικών γραμμών που δεν αντιστοιχούν σε πραγματικούς τηλεφωνικούς αριθμούς της χώρας.
- Η αποστολή των αγαθών μέσω εταιρειών ταχυμεταφορών, στα συνοδευτικά δελτία των οποίων δεν αναφέρεται η διεύθυνση επικοινωνίας του αποστολέα ή αναφέρεται ψευδής διεύθυνση.
- Το «μπλοκάρισμα», αφού ολοκληρωθεί η συναλλαγή και παραληφθούν τα προϊόντα, του χρήστη-καταναλωτή από τον αποστολέα των αγαθών, ώστε να καθίσταται δυσχερής η άσκηση των δικαιωμάτων που παρέχει η νομοθεσία στον καταναλωτή για αγορές από το διαδίκτυο.
Η γενική γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή καλεί τους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις συναλλαγές τους από μέσα κοινωνικής δικτύωσης και να κάνουν σωστή και ολοκληρωμένη αναζήτηση των προμηθευτών.
Μάλιστα, εφιστά την προσοχή των καταναλωτών να μην προχωρούν σε συναλλαγή, αν δεν έχουν ενημέρωση για τα εξής:
- Την ταυτότητα του προμηθευτή (πλήρης εταιρική επωνυμία, έδρα προμηθευτή, τηλέφωνα επικοινωνίας, email, ταχυδρομική διεύθυνση, ΑΦΜ και αριθμό ΓΕΜΗ επιχείρησης).
- Τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος και την συνολική τιμή του, (συμπεριλαμβανομένων φόρων, επιβαρύνσεων, εξόδων αποστολής, τυχόν έξοδα σε περίπτωση επιστροφής κλπ.)
- Τον τρόπο πληρωμής και αποστολής και τη διαθεσιμότητα του προϊόντος.
- Το δικαίωμα αναιτιολόγητης, αζήμιας υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντος εντός 14 ημερών, καθώς και την πολιτική επιστροφής της επιχείρησης σε περίπτωση άσκησης του δικαιώματος αυτού.
- Τη δυνατότητα εξωδικαστικής επίλυσης τυχόν διαφορών.
Για καταγγελίες σχετικά με φαινόμενα παράνομων και παραπλανητικών πρακτικών σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, οι καταναλωτές μπορούν να απευθύνονται στην τηλεφωνική γραμμή 1520 που λειτουργεί στην Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή τις εργάσιμες ημέρες και ώρες από 09.00 έως 15.00.