Αύξηση 45% των εξαγωγών τη περίοδο 2009-2017
Οι ελληνικές εξαγωγές, συνεχίζουν να στηρίζουν την ελληνική Οικονομία με νέα ρεκόρ! Έχουν αυξηθεί κατά 45% τα τελευταία χρόνια και έχουν εξελιχθεί σε βασικό πυλώνα στην προσπάθεια της χώρας για ανάκαμψη! Στην τελευταία ενημέρωση, νέα στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής & Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ), δείχνουν αύξηση 4,1% της αξίας των ελληνικών εξαγωγών ενδυμάτων το 1ο πεντάμηνο του 2018 σε 265 εκατ. ευρώ, έναντι 254 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2017.
Η καλή πορεία του 1ου πενταμήνου αποτελεί συνέχεια του 2017, που ήταν η καλύτερη εξαγωγική χρονιά μετά το 2010. Θετικά κινήθηκαν και οι εξαγωγές της κλωστοϋφαντουργίας, καταγράφοντας αύξηση 1,6% και φτάνοντας σε αξία τα 170 εκατ. ευρώ. Συνολικά οι εξαγωγές της αλυσίδας ένδυσης – κλωστοϋφαντουργίας το 1ο πεντάμηνο ανήλθαν σε 580 εκατ. ευρώ.
Αναζητώντας στηρίγματα στην περίοδο της κρίσης, οι ελληνικές επιχειρήσεις αξιοποίησαν τη δυναμική πορεία του διεθνούς εμπορίου, με τις ελληνικές εξαγωγές να αυξάνονται κατά 37%.
Σύμφωνα με νέα μελέτη που συνέταξε η Διεύθυνση Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας ξεχωρίζει ένας πυρήνας 18 «δυναμικών» προϊόντων τα οποία αποτελούν το ⅓ των ελληνικών εξαγωγών και τα οποία πέτυχαν αύξηση των εξαγωγών κατά 71% (έναντι 37% του συνόλου και 25% των λοιπών εξαγωγών εκτός πετρελαίου) κατά την περίοδο 2009-2017. Στόχος της μελέτης είναι η ανάδειξη των προϊόντων αυτών, των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους καθώς και της συνεισφορά τους στο ΑΕΠ.
Οι ελληνικές εξαγωγές εκτός Ε.Ε. αυξήθηκαν κατά 3% ετησίως στην διάρκεια της κρίσης (έναντι 7% ετησίως προ κρίσης, κυρίως εξαιτίας της μείωσης στις ΗΠΑ, Αλβανία και ΠΓΔΜ), ενώ οι ελληνικές εξαγωγές εντός Ε.Ε. διατήρησαν τον ετήσιο ρυθμό αύξησής τους στα προ κρίσης επίπεδα (6-7% ετησίως).
Κατά τη διάρκεια της κρίσης αναδείχθηκαν 18 «δυναμικά» προϊόντα που στήριξαν την εγχώρια οικονομία, είτε διατηρώντας τα υψηλά μερίδια που είχαν ήδη κατακτήσει στις διεθνείς αγορές (π.χ. ελιές, ελαιόλαδο, μάρμαρο), είτε πετυχαίνοντας σημαντική αύξηση (π.χ. γιαούρτι, φιστίκια, καπνιστό ψάρι).
Σύμφωνα με την ανάλυση, τα δυναμικά αυτά προϊόντα αποτέλεσαν την ατμομηχανή της εξαγωγικής προσπάθειας συνεισφέροντας το 45% της αύξησης των ελληνικών εξαγωγών κατά τη περίοδο 2009-2017 και παράλληλα τριπλασίασαν τη στήριξή τους στο ΑΕΠ σε 0,12% ετησίως.
Προκειμένου να εξάγουμε συμπεράσματα για την μελλοντική πορεία αυτών των «δυναμικών» προϊόντων καθώς και τις πιθανές απαιτούμενες προσαρμογές στρατηγικής τους, τα διαχωρίζουμε σε τρεις κατηγορίες ανάλογα με την πορεία του μεριδίου αγοράς που πέτυχαν σε όρους όγκου – σε συνδυασμό με την τιμολογιακή τους πολιτική. Ειδικότερα, διακρίνουμε:
1)Προϊόντα υψηλής ανταγωνιστικότητας που κατάφεραν να αυξήσουν ή να διατηρήσουν υψηλά μερίδια αγοράς (και τιμές) στην περίοδο της κρίσης – δίνοντας εχέγγυα περαιτέρω ανόδου στο μέλλον. Αυτά είναι κυρίως τρόφιμα με ιδιαίτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά που τους προσφέρουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα όπως καπνιστό ψάρι, ελιές, γιαούρτι, φιστίκια, φέτα, παγωτό και ελαιόλαδο.
2)Προϊόντα που «αγόρασαν» μερίδιο αγοράς, με μειωμένη ή χαμηλή σχετική τιμή – κυρίως υπό την πίεση χαμηλής εσωτερικής ζήτησης. Κατά κύριο λόγο αφορούν υλικά κατασκευών (όπως μάρμαρο, τσιμέντο, αλουμίνιο), καθώς ο κλάδος κατασκευών σημείωσε πτώση της τάξης του 40% στην περίοδο της κρίσης. Αυτή η στρατηγική οδηγεί σε χαμηλά κέρδη ή ακόμα και ζημιές, ωστόσο εξασφάλισε την είσοδο σε διεθνείς αγορές. Με την ανάκαμψη της εγχώριας αγοράς τα συγκεκριμένα προϊόντα θα έχουν την ευκαιρία να διατηρήσουν τη διεθνή τους παρουσία με καλύτερους όρους.
3)Προϊόντα πού έχασαν μερίδια αγοράς, πιθανώς λόγω παραδοσιακών μοντέλων παραγωγής και προώθησης που δεν προσαρμόστηκαν εγκαίρως (όπως βαμβάκι, καπνός, γούνες), τα οποία έχουν ανάγκη συνολικής αναπροσαρμογής στρατηγικής προκειμένου να διατηρήσουν την ισχυρή θέση που έχουν κατακτήσει στις διεθνείς αγορές.