Η νέα διώρυγα του Σουέζ αλλάζει τα δεδομένα στη ναυσιπλοΐα (Φωτογραφίες)

Μοιραστείτε το
Νέα δεδομένα στην παγκόσμια ναυσιπλοΐα δημιουργεί η νέα διώρυγα του Σουέζ τα εγκαίνια της οποίας πραγματοποιούνται σήμερα, Πέμπτη, από τον Αιγύπτιο πρόεδρο Αμπντέλ Φατάχ αλ Σίσι, παρουσία ηγετών από όλο τον κόσμο.
Το «παρών» σε μια ιστορική ημέρα για την ναυσιπλοΐα θα δώσει σήμερα Πέμπτη ο Έλληνας πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας στην Αίγυπτο.
Η νέα διώρυγα, μήκους 72 χιλιομέτρων, που θα λειτουργεί με την ήδη υπάρχουσα, θα επιτρέψει τη δυνατότητα αμφίδρομης κυκλοφορίας των πλοίων σε γρήγορο χρόνο, από 18 σε 11 ώρες, ενώ θα διπλασιάσει την τρέχουσα ημερήσια δυναμικότητα μεταφοράς εμπορευμάτων.
Η διώρυγα συνδέει τη Μεσόγειο με την Ερυθρά Θάλασσα, ενώ χωρίζει την αφρικανική ήπειρο από την Ασία και παρέχει τη συντομότερη θαλάσσια διαδρομή μεταξύ της Ευρώπης και των εκτάσεων που βρίσκονται γύρω από τον Ινδικό και δυτικό Ειρηνικό Ωκεανό. Είναι μία από τις πιο πολυσύχναστες θαλάσσιες οδούς του κόσμου.
Στόχος του έργου του νέου καναλιού, που ξεκίνησε στις 6 Αυγούστου του 2014 και ολοκληρώθηκε σε λιγότερο από 12 μήνες αντί τριών ετών που ήταν οι αρχικές εκτιμήσεις, είναι η αύξηση των θέσεων εργασίας, η ενίσχυση των κερδών και η προσέλκυση περισσοτέρων πλοίων. Στόχος είναι να περνούν καθημερινά έως το 2023, 97 πλοία από 49 που είναι σήμερα.
Περισσότεροι από 43.000 εργάτες δούλευαν μέρα-νύχτα, σκάβοντας και κατασκευάζοντας την επέκταση της διώρυγας.
Η αρχή της διώρυγας του Σουέζ προβλέπεται, επίσης, να αυξήσει τα ετήσια έσοδά της από 5,3 δισ. δολ. το 2015 σε 13,2 δισ. δολ. το 2023, καθώς θα καταστήσει τη θέση της ως μία από τις σημαντικές θαλάσσιες εμπορικές οδούς σε ένα περιβάλλον αυξανόμενου παγκόσμιου ανταγωνισμού.
Η νέα διώρυγα έχει ως προοπτική να δημιουργηθεί μια πλήρως αναπτυγμένη βιομηχανική περιοχή γνωστή ως η «ζώνη της Διώρυγας του Σουέζ». Η ζώνη θα αποτελέσει βιομηχανική περιοχή και εφαλτήριο προσφοράς υπηρεσιών σε πολυάριθμους τομείς, όπως τον κατασκευαστικό κλάδο, τα logistics, την επισκευή πλοίων και πολλά άλλα. Στόχος είναι να παρέχει υπηρεσίες και πρόσβαση σε περισσότερους από 1,6 δισ. πελάτες από όλο τον κόσμο.
Πρόκειται για τον βασικό κορμό των σχεδίων του προέδρου, Αμπντέλ Φατάχ αλ Σίσι για την αναζωογόνηση της οικονομίας της χώρας.
«Η νέα διώρυγα του Σουέζ δεν είναι μόνο μια διώρυγα και ένα εκπληκτικό κατασκευαστικό επίτευγμα. Για τον αιγυπτιακό λαό αποτελεί καταλύτη που θα απελευθερώσει ένα ανανεωμένο αίσθημα υπερηφάνειας και ένα μέλλον ευημερίας» δήλωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ, Ναύαρχος Μοχάμπ Μαμές.
Ακόμη, πρόσθεσε ότι «η νέα Διώρυγα του Σουέζ αποτελεί σύμβολο της νέας Αιγύπτου, αντιπροσωπεύει την ενέργεια, την επινοητικότητα και την αποφασιστικότητα των Αιγυπτίων και αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα έργα που θα υλοποιηθεί από τον λαό της Αιγύπτου στη σύγχρονη εποχή. Ακόμη, θα ενισχύσει την οικονομία και την κοινωνία της Αιγύπτου για τις επόμενες δεκαετίες».
Η ιστορία της Διώρυγας
Η πρωταρχική σκέψη διάνοιξης διώρυγας στη περιοχή ήταν εκείνη που φέρεται να σχεδιάστηκε επί Φαραώ Σέτη Α΄ ή Ραμσή Β΄ τον 13ο αιώνα π.Χ., που θα ένωνε το δέλτα του ποταμού Νείλου με την Ερυθρά θάλασσα. Έπρεπε όμως να περάσουν 1000 ακόμη χρόνια για να επανέλθει το θέμα περί τον 8ο αιώνα π.Χ., επί του Φαραώ Νεκώς, ο οποίος σκεφτόταν να φτιάξει ένα κανάλι παράλληλα με το Νείλο και να συνδέσει την Ερυθρά Θάλασσα με ένα τμήμα του ποταμού, αλλά και πάλι το ενδιαφέρον αυτό ανακόπηκε, επειδή οι Πέρσες επιτέθηκαν στην Αίγυπτο. Έτσι το έργο σκέφθηκε να το συνεχίσει ο Δαρρείος. Ο Ηρόδοτος αναφέρει πως είχε διασχίσει εκείνο το κανάλι σε διάστημα τεσσάρων ημερών.
Αργότερα οι Ρωμαίοι το ονόμασαν Διώρυγα του Τραϊανού, οι Άραβες Διώρυγα των Χαλίφηδων, επί εκστρατείας του Ναπολέοντα το κανάλι είχε προσχωθεί και οι προσπάθειες διαφόρων ηγεμόνων να επαναχαραχτεί έπεσαν στο κενό.
Όμως στις 21 Μαρτίου 1859, υπό τον Γάλλο μηχανικό Φερνάν Λεσέπς, η σκαπάνη άνοιξε την πρώτη τρύπα στο χώμα.
Δέκα χρόνια μετά ολοκληρώνονται οι εργασίες και 7 μήνες αργότερα, στις 17 Νοεμβρίου 1869, περνούν τα πρώτα πλοία. Μήκος 160 χλμ., μέσο πλάτος 160 μέτρα, μέσο βάθος 18 μέτρα.
Μάλιστα, ο πρώτος πλοηγός που οδήγησε τα πλοία διαμέσου του καναλιού ήταν ένας Έλληνας ναυτικός από την Κάσο!
Στην κατασκευή της Διώρυγας, άλλωστε, είχαν εργαστεί χιλιάδες ‘Ελληνες, ιδίως από την Κάσο και το Καστελόριζο, με ακμάζουσες παροικίες στο Σουέζ και την Ισμαηλία.
Το λιμάνι του Πορτ Σάιντ ελέγχει την είσοδο της Διώρυγας στη Μεσόγειο, κάπου στη μέση της απόστασης βρίσκεται η Ισμαηλία και στην έξοδο προς την Ερυθρά Θάλασσα είναι το Σουέζ.
Μετά το πραξικόπημα του Νάσερ, το 1952, ήρθε η εθνικοποίηση της Διώρυγας από τα χέρια των Άγγλων, και οι ταραχές την κράτησαν κλειστή για ένα χρόνο. Κλειστή παρέμεινε και στους δύο αραβοϊσραηλινούς πολέμους το 1967 και 1973.
Από το ’75 και εξής λειτουργεί χωρίς διακοπή και μέσω αυτής διακινούνται χιλιάδες πλοία με φορτία δισεκατομμυρίων.
Πριν από 10 μέρες, στις 26 Ιουλίου, επέτειο των 58 ετών από την εθνικοποίησή της, η Διώρυγα του Σουέζ κατέγραψε ρεκόρ σε χωρητικότητα φορτίου καθώς, μέσα σε μία μέρα, πέρασαν 50 πλοία, διακινώντας 3,8 εκατ. τόνους.
Ποις είναι ο Ναύαρχος Mohab Mameesh
Ο Ναύαρχος Mohab Mameesh, γεννήθηκε το 1948 και είναι πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Αρχής της Διώρυγας Σουέζ από το 2012. Είναι κάτοχος πτυχίου στη Διοίκηση και Διαχείριση Λιμανιών από το Arab Academy for Science and Technology and Maritime Transport, καθώς και κάτοχος στρατιωτικών πτυχίων όπως πτυχίο σε Ναυτικές Σπουδές καθώς και Μεταπτυχιακό στη Ναυτική Επιστήμη από το Staff College.
Διετέλεσε διοικητής του Αιγυπτιακού Ναυτικού από τον Σεπτέμβριο του 2007 έως τον Αύγουστο του 2012, ενώ έχει υπάρξει μέλος του Ανώτατου Συμβουλίου των Ενόπλων Δυνάμεων που κυβερνούσε την Αίγυπτο, από την Αιγυπτιακή Επανάσταση του 2011. Επίσης, ο Ναύαρχος Mameesh υπηρέτησε ως ειδικός ανθυποβρυχιακού στον πόλεμο του 1973. Έχει λάβει Degree of Fellowship από το Nasser Military Academy το 1977 καθώς και πρόσθετη στρατιωτική εκπαίδευση στο Ηνωμένο Βασίλειο (1980), στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής (1983, 1992, 1995, 1998, 2004), στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (1987-1989), στην Κίνα (1992), στην Ελλάδα (1999), και στη Γαλλία (2002).
Επιπλέον, έχει τιμηθεί με πολλά Mετάλλια, όπως το Mετάλλιο της Μακράς και Ευδοκίμου Υπηρεσίας του Καθήκοντος, και του Υψηλού Επιπέδου Υπηρεσιών κατά την 50ή επέτειο, και το Ασημένιο Ιωβηλαίο της Απελευθέρωσης του Σινά.
Σχετικά Άρθρα
Δείτε Επίσης
Μην χάνετε καμία στιγμή ενημέρωσης. Παρακολουθήστε το τηλεοπτικό πρόγραμμα του Kontra Channel σε
απευθείας μετάδοση 24/7.