Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κοιλιακό Λίπος: Μύθοι και αλήθειες

Κοιλιακό Λίπος: Μύθοι και αλήθειες

Της Κατερίνας-Ισμήνης Μουλά

 

Η κοιλιά. Ο αιώνιος βραχνάς της ανθρώπινης αισθητικής. Ώρες ατελείωτες στο γυμναστήριο, αμέτρητοι κοιλιακοί, ποτάμια ιδρώτα και εξαντλητικές διατροφές που ακούσαμε κάπου, κάποτε· η δίαιτα του ανανά, η Ντουκάν, η στρατιωτική και άλλα επίδοξα παραμύθια που μας γέμιζαν με φρούδες ελπίδες εμφάνισης των τόσο ντροπαλών κοιλιακών μας.

Πόσο όμως μπορούμε να στηριχτούμε στην λαϊκή παραφιλολογία; Πόσο έχουν διαστρεβλωθεί τα λόγια των επιστημόνων; Τι να πιστέψουμε επιτέλους κι εμείς όσον αφορά αυτό το απεχθές κοιλιακό λίπος (εκλαϊκευμένα: πατσά, παχάκι, κοιλούμπι κ.ο.κ) που με τόση λαχτάρα προσπαθούμε να ξεφορτωθούμε;

Οι κοιλιακοί βοηθάνε στο κάψιμο του κοιλιακού λίπους

Λυπάμαι πολύ, αλλά όλες αυτές οι ασκήσεις, τα τραβήγματα, και οι στομαχικές διαταραχές που αναπτύξατε από το πολύ σφίξιμο δεν πρόκειται να αποδώσουν όσο και αν πονέσετε. Οι κοιλιακοί μας περιβάλλονται από ένα στρώμα λίπους (παχύ δυστυχώς πολλές φορές) το οποίο ‘εμποδίζει’ την εμφάνιση τους. Η τοπική απώλεια λίπους με ειδικές ασκήσεις είναι μύθος. Ο μόνος τρόπος να χάσετε κοιλιακό λίπος είναι να χάσετε λίπος σε όλο το σώμα και κατά συνέπεια και στην κοιλιά. Για αποκλειστική απώλεια κοιλιακού λίπους, παρακαλώ πολύ απευθυνθείτε στον πλαστικό χειρουργό της γειτονιάς σας.

Η «τάδε» δίαιτα κάνει την κοιλιά επίπεδη

Πως να το πω χωρίς να σας απογοητεύσω; Μάλλον καταλάβατε ήδη. Ο ισχυρισμός είναι ξεκάθαρος μύθος. Και θα έρθει τώρα κάποιος έξυπνος να μου πει «Μα εγώ έτρωγα μόνο κοτόπουλο στήθος και λάχανα 5 μέρες και έβγαλα κοιλιακό». Ναι οκ, σίγουρα ξεπρηστήκατε, σίγουρα αφυδατωθήκατε, αλλά πολύ λίπος δεν καταναλώθηκε. Και δη, κοιλιακής προέλευσης. Απλά επειδή συνήθως το περισσότερο λίπος στους ανθρώπους αποθηκεύεται στην περιοχή της κοιλιάς εκεί είναι και το πρώτο μέρος που θα προσέξουμε κάποια αλλαγή. Παρ ’όλα αυτά η οποιαδήποτε απώλεια είναι συνολική. Καμία δίαιτα δεν εξασφαλίζει τοπικό αδυνάτισμα. Για τοπικό αδυνάτισμα, ξαναλέω, όπως διαβάσατε την τελευταία πρόταση της προηγουμένης παραγράφου.

Το κοιλιακό λίπος είναι πιο επικίνδυνο από οποιαδήποτε άλλη μορφή λίπους

Δυστυχώς, αυτό αποτελεί πικρή αλήθεια. Το κοιλιακό λίπος, όπως ονομάζεται πολλές φορές «σπλαχνικό» αποτελεί την πιο επικίνδυνη μορφή λίπους λόγω της τοποθεσίας του. Το λίπος αυτό περιβάλλει τα εσωτερικά μας όργανα και αυξάνει το ρίσκο μας για καρδιαγγειακά νοσήματα. Τελευταία έρευνα έδειξε ότι γυναίκες των οποίων η μέση μέτραγε πάνω από 71 εκατοστά, είχαν διπλές πιθανότητες να πεθάνουν από κάποιο καρδιαγγειακό νόσημα σε σχέση με τις αδύνατες ομόλογες τους. Να λοιπόν και για ποιον άλλο λόγο οφείλουμε να διατηρούμε μια επίπεδη κοιλιά, πέραν της προσωπικής φιλαρέσκειας ή μίας καλής φωτογραφίας στα μέσα μαζικής ενημέρωσης (δε λέω, καλά τα like, αλλά ας κάνουμε και τίποτα γι’ αυτή την καρδιά που μας κουβαλάει τόσα χρόνια)

Το αλκόολ ευθύνεται για την συσσώρευση κοιλιακού λίπους

Καλησπέρα και καλή βραδιά στο πολυτραγουδισμένο Σάββατο βράδυ. Και αντίο και μια για πάντα αν θέλετε να κάνετε εξάσκηση στην αριθμητική μετρώντας τους κοιλιακούς σας. Δυστυχώς, είναι αλήθεια, το αλκόολ έχει τις ίδιες θερμίδες με το λίπος και ο οργανισμός δεν μπορεί να το διαχειριστεί ως θρεπτικό συστατικό (γιατί πολύ απλά δεν είναι) και έτσι το αποθηκεύει ως -το μαντέψατε- κοιλιακό λίπος. Δηλαδή όχι το ίδιο ακριβώς. Για να μιλήσω εμπεριστατωμένα και επιστημονικά όταν καταναλώνουμε αλκοόλ ο οργανισμός το αντιλαμβάνεται σαν τοξίνη και η διαδικασία της πέψης αλλάζει. Έτσι ο οργανισμός μας ενώ βιάζεται να το επεξεργαστεί και να το αποβάλλει, στέλνοντας το στο συκώτι, αδυνατεί να διαχειριστεί ταυτόχρονα τα άλλα θρεπτικά συστατικά (πρωτεϊνες, υδατάνθρακες, λίπος) και τα μετατρέπει όλα σε λίπος, δείχνοντας μία προτίμηση στην περιοχή της κοιλιάς. Για να επικαλεστώ και την φράση της γνωστής τραγουδίστριας, λοιπόν, φωτιά στα σαββατόβραδα, να μην ξαναγυρίσουν (σ’ αυτούς που βγήκαν κοιλιακοί, να μην ξαναπαχύνουν- συμπληρώνω εγώ).

Δεν είναι αξιοθαύμαστο που ενώ δεν υπάρχουν τρόποι να χάσεις στοχευμένα λίπος από την κοιλιά, υπάρχουν τόσοι και τόσοι για να πάρεις βάρος ειδικά εκεί;

Τι να προτείνουμε λοιπόν; Τα γνωστά. Μέτρια εώς έντονη άσκηση 3-5 φορές την εβδομάδα διάρκειας περίπου μίας ώρας, καλή και ισορροπημένη διατροφή (και όχι, μην ακούσω το «αστείο» ισορροπημένη διατροφή είναι ένα σουβλάκι στο ένα χέρι και ένα σουβλάκι στο άλλο), όχι λευκά άλευρα, περιορισμένη ζάχαρη, 8-10 ποτήρια νερό την μέρα για να πετύχουμε επαρκή ενυδάτωση, 8 ώρες ύπνου τη μέρα και φυσικά το αλκοόλ με προσοχή και μέτρο (λυπάμαι αλλά το ουίσκι κόλα ξενυχτώντας και το σάντουιτς με λουκάνικο απ τα βρώμικα μετά, είναι ίσως η καλύτερη συνταγή για να κρυφτούν μια και καλή οι κοιλιακοί σου κάτω από το ζεστό σεντόνι λίπους σου– τι σεντόνι δηλαδή, πάπλωμα υπέρδιπλο έχει καταντήσει πλέον)

Μήπως είναι τελικά βαρετό να γίνεις φωτομοντέλο;