Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ιπτάμενα «φέρετρα» τα Boeing 737 MAX 8;

Ιπτάμενα «φέρετρα» τα Boeing 737 MAX 8;

Εντοπίστηκαν τα «μαύρα κουτιά» του μοιραίου Boeing 737 MAX 8

Σάλος αντιδράσεων από όλο τον κόσμο, για την πτώση του BOEING 737 Max, που οδήγησε στον θάνατο 157 θύματα από 30 διαφορετικές χώρες. Πρόκειται για ακόμα ένα τραγικό δυστύχημα από πτώση του συγκεκριμένου τύπου αεροσκάφους, που κάνει πολλούς ειδικούς να απαιτούν εξηγήσεις από την BOEING. Το νέο δυστύχημα με την εμπλοκή αεροσκάφους αυτού του τύπου, έχει δημιουργήσει πολλές ανησυχίες για την ασφάλεια του αναφερόμενου αναβαθμισμένου μοντέλου, καθώς ένα αεροσκάφος παρόμοιου τύπου είχε συντριβεί τον περασμένο Οκτώβριο στην Ινδονησία. Ηρθε στο νου των ειδικών η τραγωδία της πτήσης 610 της Lion Air που συνετρίβη τον περασμένο Οκτώβριο παρασέρνοντας στο θάνατο 189 ανθρώπους. Τα δεδομένα έδειξαν ασταθή ρυθμό ανόδου και καθόδου προτού το ίδιου τύπου αεροσκάφος συντριβεί 12 λεπτά μετά την απογείωσή του από την Τζακάρτα.

Η πτώση του μοιραίου αεροσκάφους των αιθιοπικών αερογραμμών σόκαρε την κοινή γνώμη διεθνώς και προκάλεσε ένα κύμα αντιδράσεων κατά της ίδια της εταιρείας, η οποία υποστήριζε ότι τα αεροσκάφη της ήταν ιδιαίτερα ασφαλή, και μάλιστα ετοιμαζόταν να παρουσιάσει και το νέο  μοντέλο της σειράς. Ωστόσο η  αμερικανική εταιρία παραγωγής αεροσκαφών Boeing ανέβαλε την τελετή παρουσίασης του αεροσκάφους 777X, την οποία προγραμμάτιζε για την 13η Μαρτίου.

Βρέθηκαν τα δύο «μαύρα κουτιά»

Οι αρχές εντόπισαν τα δύο «μαύρα κουτιά» του μοιραίου αεροσκάφους   Πρόκειται για τον καταγραφέα των συνομιλιών μεταξύ του πληρώματος στο πιλοτήριο του αεροσκάφους, αλλά και τον καταγραφέα ψηφιακών δεδομένων πτήσης από τα διάφορα συστήματα του αεροσκάφους. Η δεύτερη συσκευή καταγράφει ψηφιακά τις παραμέτρους λειτουργίας των διαφόρων συστημάτων του αεροσκάφους και μπορεί να ρίξει «φως» στα αίτια της τραγωδίας, παρέχοντας πληροφορίες τόσο στην κατάσταση λειτουργίας του αεροσκάφους, όσο και για τις ενέργειες του πληρώματος, κατά το κρίσιμο χρονικό διάστημα πριν από την συντριβή.

Τα αίτια που προκάλεσαν την συντριβή του αεροσκάφους διερευνώνται, ενώ σύμφωνα με την αεροπορική εταιρία, το συγκεκριμένο αεροσκάφος δεν είχε ιστορικό τεχνικών προβλημάτων. Σύμφωνα με δύο μάρτυρες, το αεροσκάφος των Αιθιοπικών Αερογραμμών έβγαλε καπνούς κι έκανε έναν περίεργο θόρυβο πριν τη συντριβή του. Από το εσωτερικό του φέρονται να εξήλθαν μικρά αντικείμενα που έμοιαζαν με κομμάτια χαρτιού, ενώ ακούστηκε ένας περίεργος θόρυβος και το αεροσκάφος πήρε μία ξαφνική κλήση, πριν τελικά καταπέσει, σύμφωνα με μία μαρτυρία. Το μοιραίο Boeing προσπάθησε να πάρει ύψος κι έκανε μία ξαφνική στροφή, προτού συντριβεί σύμφωνα με τη δεύτερη μαρτυρία.

Ένοχο το νέο λογισμικό;

Δεδομένου ότι 300 Boeing 737-MAX βρίσκονται πετάνε αυτή τη στιγμή σε όλο τον κόσμο και πάνω από 5.000 έχουν παραγγελθεί παγκοσμίως δεν είναι υπερβολή αν κάποιος πει ότι πρόκειται για το αεροσκάφος με τις μεγαλύτερες πωλήσεις ανά την υφήλιο, με ενισχυμένα χαρακτηριστικά αυτόνομης πτήσης. Πολλοί λένε ότι εδώ έιναι το πρόβλημα. Μετά την συντριβή της Lion Air πιλότοι ανά την υφήλιο είχαν οργιστεί που δεν είχαν ενημερωθεί επαρκώς για τις αλλαγές στο λογισμικό του αυτόματου πιλότου. Το νέο λογισμικό αντισταθμίζει αυτόματα κατεβάζοντας το ρύγχος του αεροσκάφους προς τα κάτω αν οι αισθητήρες θεωρούν ότι είναι πολύ σηκωμένο και η γωνία του θέτει σε κίνδυνο το αεροπλάνο. Στο δυστήχημα της Ινδονησίας, οι αισθητήρες έκαναν λάθος και έδειξαν ότι το ρύγχος του αεροσκάφους ήταν κατά 20 μοίρες πιο ανορθωμένο απ’ ό,τι έπρεπε και το σύστημα έκανε αυτόματα τη διόρθωση αφήνοντας τους πιλότους να προσπαθούν μάταια να σταθεροποιήσουν το αεροσκάφος που έπεσε στη θάλασσα.

Κατρακυλούν οι μετοχές της Boeing

Οι μετοχές της εταιρείας κατασκευής αεροσκαφών Boeing υποχώρησαν κατά 9% στις αγορές εχθές, καθώς μία προς μια οι αεροπορικές εταιρείες καθηλώνουν στο έδαφος το επιτυχημένο μοντέλο της 737 ΜΑΧ 8, έπειτα από τη συντριβή αεροσκάφους του αυτού τύπου των Αιθιοπικών Αερογραμμών. Από την άλλη πλευρά, οι μετοχές της ανταγωνίστριας κατασκευάστριας εταιρείας Airbus κατέγραψαν άνοδο 0,5%.

Σε ανακοίνωσή της, η αεροπορική εταιρεία σημειώνει ότι «μολονότι δεν γνωρίζουμε ακόμη τα αίτια της συντριβής, αποφασίσαμε να κρατήσουμε στο έδαφος τον συγκεκριμένο στόλο αεροσκαφών μας ως μέτρο επιπλέον προφυλάξεων». Ο αιθιοπικός αερομεταφορέας διαθέτει άλλα τέσσερα 737 MAX 8, εξόν του αεροσκάφους που συνετρίβη χθες, σύμφωνα με την ιστοσελίδα παρακολούθησης τροχιάς αεροπλάνων FlightRadar 24.

Την ίδια ώρα, και οι αρχές της Κίνας έδωσαν εντολή στις αεροπορικές εταιρείες της χώρας να αναστείλουν τις πτήσεις των Boeing 737 MAX 8. Η κινεζική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας σε ανακοίνωση που έδωσε στη δημοσιότητα τόνισε ότι θα επιστρέψουν σε χρήση, μόνο αφού επιβεβαιωθεί από τις αμερικανικές αρχές και από την κατασκευάστρια εταιρεία Μπόινγκ ότι «ελήφθησαν μέτρα για να υπάρξουν αποτελεσματικές εγγυήσεις για την ασφάλεια των πτήσεων».

Αρκετές είναι όμως και οι ξένες αεροπορικές εταιρείες που διαθέτουν προορισμούς και στην Ελλάδα ή σχεδιάζουν να προσθέσουν την Ελλάδα στον «χάρτη» τους και έχουν στον στόλο τους αεροσκάφη τύπου Boeing 737 ΜΑΧ 8, οι οποίες ενδεχομένως να βρεθούν προ διλήμματος ως προς τη χρήση τους σε μελλοντικές τους πτήσεις, μετά και το τελευταίο περιστατικό.

Μεταξύ αυτών, τέτοια αεροσκάφη διαθέτουν η American Airlines με 24, η Air China με 15, η Turkish Airlines που έχει 11, η Air Canada με 11, η TUI Group με 9, η Flydubai με 8, η Norwegian Air Shuttle με 8, η Smartwings με 7, η Oman Air με 5 και η Air Maroc που έχει μόνο ένα. Βέβαια να τονίσουμε ότι πέρα από τα αεροσκάφη αυτού του τύπου που ήδη διαθέτουν στους στόλους τους, έχουν παραγγείλει και πρόσθετα Boeing 737 MAX 8. Επίσης, αρκετές είναι οι εταιρείες που έχουν παραγγείλει τέτοια αεροσκάφη, αλλά δεν τα έχουν ακόμα παραλάβει όπως η Ryanair, η Korean Air, η Air Europa και η SunExpress.

Διεθνή συλλυπητήρια στις οικογένειες των θυμάτων

Οι κυβερνήσεις περισσότερων από 20 χωρών, εξέφρασαν τα συλλυπητήρια τους στις οικογένειες των θυμάτων της μοιραίας πτήσης του αεροσκάφους Boeing 737 MAX των Αιθιοπικών Αερογραμμών.

Πολλοί έχουν σημειώσει τις ομοιότητες στη συντριβή της πτήσης ET302 έγινε λίγα λεπτά μετά την απογείωσή της από το αεροδρόμιο της Αντίς Αμπέμπα και προορισμό το Ναϊρόμπι, με την αεροπορική τραγωδία του Οκτωβρίου στην Ινδονησία όταν βρήκαν τραγικό θάνατο 189 άτομα. Τώρα, ο απολογισμός είναι επίσης βαρύς. Όλοι οι επιβαίνοντες στο αεροσκάφος, 157 επιβάτες και μέλη πληρώματος σκοτώθηκαν. Τα θύματα ήταν πολίτες περισσοτέρων από 30 κρατών.

Τα αίτια που προκάλεσαν την συντριβή του αεροσκάφους διερευνώνται, ενώ σύμφωνα με την αεροπορική εταιρία, το συγκεκριμένο αεροσκάφος δεν είχε ιστορικό τεχνικών προβλημάτων. Απώλειες παραλίγο να καταγράψει και η Ελλάδα, αλλά ευτυχώς ο Αντώνης Μαυρόπουλος που ήταν προγραμματισμένο να ανέβει στην πτήση, δεν επιβιβάστηκε την τελευταία στιγμή.

Ο Έλληνας που έχασε τη μοιραία πτήση της Ethiopian Airlines

Ο Αντώνης Μαυρόπουλος σώθηκε, κυριολεκτικά στο πάρα δύο!. Ο πρόεδρος της Παγκόσμιας Ένωσης Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων εξαιτίας της δίλεπτης καθυστέρησης του έχασε την πτήση της Ethiopian Airlines που συνετρίβη λίγο μετά την απογείωσή της. Είχε μεταβεί στην Αντίς Αμπέμπα με αεροπλάνο και έτρεχε να προλάβει την ανταπόκριση της μοιραίας πτήσης για το Ναϊρόμπι, όπου θα συμμετείχε σε συνέδριο του ΟΗΕ. «Εγώ δεν μπήκα στην πτήση από τύχη δηλαδή ένας connection ambassador που ήρθε να με βρει να με πάει στην πτήση άργησε λίγο οπότε τον περίμενα. Ήταν μισή ώρα η διαφορά και έπρεπε να πάω πολύ γρήγορα. Είχε έρθει κάποιος από το αεροδρόμιο να με βρει. Δεν με βρήκε οπότε εγώ συνέχισα για να προλάβω», δήλωσε εχθές.

«Επίσης αυτό που με έσωσε ήταν ότι δεν είχα δώσει βαλίτσα επειδή ήξερα ότι ήταν μικρή η διαφορά μεταξύ των δύο πτήσεων. Γιατί αν είχα δώσει βαλίτσα θα με περίμεναν οπωσδήποτε (…) Έφτασα στην πύλη 8:03 και είχε κλείσει. Πήγα διαμαρτυρήθηκα γιατί δεν ήταν δικιά μου ευθύνη. Οι πτήσεις ήρθαν στην ώρα τους και οι δύο και κακώς δεν με περίμεναν. Εγώ έβλεπα τους τελευταίους επιβάτες να μπαίνουν μέσα αλλά ήταν κλειστή η πύλη δεν μπορούσα να κάνω τίποτα. Ζήτησα τα ρέστα όπως γίνεται σ’ αυτές τις περιπτώσεις. Τελοσπάντων οι άνθρωποι μου έβγαλαν ένα εισιτήριο για μετά από 3 ώρες να φύγω με την επόμενη πτήση. Μου ζήτησαν συγνώμη. Ήταν παρά πολύ ευγενικοί. Περίμενα. Δεν ήξερα τίποτα και όταν μετά από τρεις ώρες πήγα να επιβιβαστώ μου είπαν ότι δεν μπορείτε να επιβιβαστείτε γιατί είστε ο μοναδικός που δεν μπήκε στην πτήση που αγνοείται. Μέχρι την ώρα εκείνη 10:50 ή κάτι τέτοιο αγνοούνταν η πτήση. Δεν ξέραμε τι ακριβώς είχε γίνει. Τότε πραγματικά μου κόπηκαν τα πόδια γιατί κατάλαβα ότι εδώ τα πράγματα είναι ένα άλλο τοπίο. Είναι ένα άλλο πράγμα ότι καθυστέρησα και ένα άλλο πράγμα ότι δεν μπήκα σε μία πτήση που αγνοείται», ανέφερε σε τηλεοπτικές του δηλώσεις.